Ventetiden hos lægevagten kan være lang. En akutknap kan være den enkle løsning, der kan sikre, at dem, der har brug for hurtigst hjælp også kommer først til. Det viser en ny ph.d.-afhandling fra Aarhus Universitet.
16.08.2019 |
Når man ringer til lægevagten skal alle borgere vente i telefonkøen – også selvom de selv vurderer deres helbredsproblem som meget presserende eller måske endda livstruende. En lang ventetid kan her forværre tilstanden og samtidig give utryghed.
Som en del af et ph.d.-projekt testede Lægevagten i Region Midtjylland og Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden i sidste halvdel af 2017 en akutknap, der lod borgere springe køen over, hvis deres tilstand krævede omgående lægehjælp. Formålet var at undersøge hyppighed og relevans af brugen, og om akutknappen kan øge borgernes tilfredshed med lægevagten (Region Midtjylland) og 1813 (Region Hovedstaden).
Akutknappen udgør kernen i læge Jonas Boysen Fynboe Eberts ph.d.-projekt, som han har gennemført i perioden 2016-2019. Onsdag den 4. september 2019 forsvarer han sin ph.d.-afhandling på Aarhus Universitet.
Akutknappen blev brugt 2.905 gange i løbet af den godt tre måneder lange testperiode, svarende til 3 pct. Kun 23 pct. af gangene blev brugen af akutknappen vurderet som ”ikke relevant” af sundhedsprofessionelle. Akutknappen øgede både følelsen af sikkerhed og tilfredsheden hos borgerne. I alt 75 pct. af brugerne rapporterede, at den nye mulighed havde øget følelsen af sikkerhed ”i meget høj grad”.
Den lave og relevante brug tyder på, at under 1 pct. af alle opkald vil kunne betragtes som uhensigtsmæssig brug af akutknappen. Muligheden for at få hurtig hjælp øgede i sig selv borgernes tilfredshed – også hos de borgere, der valgte ikke at trykke på knappen.
Studierne har betydet, at 1813 i Region Hovedstaden har besluttet at gøre akutknappen permanent, og det samme overvejes i lægevagten i Region Midtjylland.
Ph.d.-afhandlingen og de tre tilknyttede videnskabelige artikler udgår fra Health ved Aarhus Universitet. Projektet er udført i tæt samarbejde mellem Forskningsenheden for Almen Praksis i Aarhus, Institut for Folkesundhed ved Aarhus Universitet og Region Hovedstadens akutberedskab.
Projektet har modtaget støtte fra Trygfonden, Praksisforskningsfonden, Multipraksisudvalget og Kvalitets- og Efteruddannelsesudvalget i Region Midtjylland.
Jonas Boysen Fynboe Ebert forsvarer sin ph.d.-afhandling ”Evaluating the feasibility of the emergency access button in the out-of-hours services in Denmark” onsdag den 4. september 2019 kl. 14.15. Alle er velkomne til at overvære det offentlige forsvar, som foregår i Eduard Biermann Auditoriet, Søauditorierne, Aarhus Universitet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C.
Ph.d.-studerende Jonas Boysen Fynboe Ebert
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed &
Forskningsenheden for Almen Praksis
Telefon: 25 30 92 92
E-mail: jonasebert@ph.au.dk
Artikel I: Ebert JF, Huibers L, Christensen B, Lippert FK, Christensen MB. Giving callers the option to bypass the telephone waiting line in out-of-hours services: a comparative intervention study. Scand J Prim Health Care. 2019 Mar;37(1):120-127. doi: 10.1080/02813432.2019.1569427. Epub 2019 Feb 2.
Artikel II: Ebert JF, Huibers L, Christensen B, Lippert FK, Christensen MB. Do callers to out-of-hours care misuse an option to jump the phone queue? Accepted for publication in Scandinavian Journal of Primary Health Care. Scand J Prim Health Care. 2019 Jun;37(2):207-217. doi: 10.1080/02813432.2019.1608067. Epub May 9.
Artikel III: Ebert JF, Huibers L, Christensen B, Christensen HC, Christensen MB. Does an emergency access button increase the patients’ satisfaction and feeling of safety with the out-of-hours health services? A randomized controlled trial in Denmark. Under review.
Derudover har Jonas Boysen Fynboe Ebert publiceret yderligere to videnskabelige artikler i løbet af projektperioden. De indgår ikke som en del af ph.d.-afhandlingen, men de fremgår af afhandlingens referenceliste: