Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Antropolog rusker op i virksomhedskulturer

Antropolog Pernille Hjortkjær har erstattet studier i fjerne folkeslag med skarpe analyser af virksomhedskultur, ledere og medarbejdergrupper. Det handler om at se, hvordan forskellige typer mennesker kan mødes, siger hun.

08.03.2016 | Ida Hammerich Nielson

Humanister er oppe imod den evige samfundsdebat om, hvad de egentlig kan bruges til. ”Den diskussion tror jeg aldrig dør. Vi beskæftiger os jo med ideernes verden, og der kommer ikke dimser ud i den anden ende. Den diskurs kan påvirke humanisters selvværd og selvtillid, når vi skal ud i verden og markedsføre os selv. Men hvis man vil være selvstændig, er man nødt til at tro på, at man kommer med noget vigtigt,” siger Pernille Hjortkjær.

Pernille Hjortkjær arbejder ude hos sine kunder men har også en plads i et kontorfællesskab i Mejlgade.

Hvordan forandrer vi virksomhedskulturen?

Hvordan konfronterer jeg en besværlig medarbejder? 

Hvordan involverer jeg mine medarbejdere i virksomhedens strategi?

Sådan lyder nogle af de spørgsmål, Pernille Hjortkjær møder i sit arbejde som BusinessAntropolog. Hun er uddannet cand.mag. i etnografi og socialantropologi fra 2005 og har i dag sit eget konsulenthus PE3A BusinessAntropologi 

Her hjælper Pernille Hjortkjær virksomheder, der for eksempel går igennem forandringsprocesser. Hun oplever i høj grad, at erhvervslivet har brug for humanistiske kompetencer.

”Antropologer er gode til at sætte sig ind i, hvordan forskellige mennesker ser på verden. Der er flere forskellige mindsets på en arbejdsplads: Der er ét mindset hos produktionsmedarbejderne, et andet hos ingeniørerne og et tredje hos økonomerne. Det tænker man ikke nødvendigvis over, når man selv er en del af gruppen. Men en antropolog kan se forskellene og lighederne – og komme med forslag til, hvor folk kan mødes, ” siger Pernille Hjortkjær. 

”Det handler om at prøve at kravle ind i hovedet på folk og se verden gennem deres øjne.  Det kræver, at man kan acceptere, at andre har et andet verdenssyn end én selv.”

Et utilpasset barn
Allerede i studietiden fik Pernille Hjortkjær øjnene op for, at antropologien kan hjælpe erhvervslivet. Her besøgte hun, som led i et projekt, virksomheden ”Randers Reb”:

”Pludselig befandt jeg mig i et maskinrum med mænd i blå kedeldragter. Jeg talte med dem om den forandringsproces, deres virksomhed gik igennem, og her opdagede jeg, at vi kunne få tændt lyset i øjnene på disse mennesker. Jeg fik dem til at sætte ord på noget, som de normalt ikke talte om.”

Efter denne oplevelse var Pernille Hjortkjær helt høj:

”Jeg tænkte: Dette kan jeg lave for evigt og tjene penge på det! Og så gik jeg straks ud og fik et cvr-nummer”.

Der skulle dog gå en årrække med ansættelser i blandt andet IKEA og Videncenter for Landbrug, før antropologen endeligt sprang ud som selvstændig. 

”Jeg er nok grundlæggende et ”utilpasset barn”, som ønsker frie rammer. Med min egen virksomhed kan jeg selv bestemme mange ting, og det passer mig godt.”

5 gode råd

Pernille Hjortkjærs råd til humanister, der gerne vil starte egen virksomhed:


1) Tro på du har masser af vigtig, relevant viden at bidrage med -  du behøver ikke flere akademiske kurser før du går i gang

2) Bliv klar i spyttet på HVEM det er du kan hjælpe - tænk i personaer: Alder, køn, uddannelse, udfordring/problem

3) Bliv klar i spyttet på HVAD og HVORDAN du kan hjælpe - tænk i situationer og hvilke metoder/værktøjer/modeller du bruger

4) Øv dig i din elevatortale. Du skal kunne fortælle HVEM du hjælper, HVAD du hjælper med og HVORDAN du hjælper på den tid det tager at tage en elevator.

5) Gå i gang. NU. Ikke i morgen. Verden har brug for dig. NU.


Pernille Hjortkjær har lavet en mailserie til akademikere, der gerne vil i gang som selvstændige. Her giver hun sin opskrift på, hvordan man kan komme i gang. 

Interesserede kan tilmelde sig her

Læs mere om Pernille Hjortkjærs virksomhed

 

 

 

 

 

 

 

Samarbejde, Alumne, Ekstern målgruppe, Enhedsadministration