CrossFit er effektiv træning

Ny forskning viser, at CrossFit ikke giver flere skader end mange andre sportsgrene.

23.11.2015 | Anne Westh

CrossFit er en ny og populær fitness-form, men rygterne om den taler ikke altid sandt (foto: SignElements).

CrossFit er en ny og populær fitness-form, men rygterne om den taler ikke altid sandt (foto: SignElements).

Nogle forbinder fitness-formen CrossFit med svedige mandekroppe, der løfter tunge håndvægte. Men CrossFit er meget mere end det. Det er også sjipning, roning og gymnastik – for både mænd og kvinder. Og så er det træning, der virker.

Christian Larsen - forskningsårsstuderende fra Reumatologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital og medicinstuderende på Aarhus Universitet - har netop afsluttet et forskningsprojekt om effekten af CrossFit. Og det viser, at CrossFit både kan få dig til at smide fedtet og øge muskelmassen og styrken.

Forskerne fulgte en gruppe testpersoner, som blev sat til at følge et CrossFit-program hos det lokale CrossFit-center 2-3 gange om ugen i 12 uger. Resultaterne viste, at mængden af fedt hos testpersonerne faldt, muskelmassen blev forøget, og styrken i deres højre lår steg.

- Vi kan dokumentere, at CrossFit er en effektiv træningsform, som bestemt kan anbefales, siger Christian Larsen.

CrossFit har tidligere været udskældt for at medføre skader – bl.a. på grund af de tunge vægtløft. Men Christian Larsen har tidligere i sin forskning vist, at kun 13 procent af CrossFit-udøverne havde en skade.

- Der er ikke en overhyppighed af skader inden for CrossFit. Men det er vigtigt at have fokus på teknikken, så man lærer de nye øvelser. Desuden skal man starte med en lav træningsmængde og efterhånden bygge ovenpå.

Yderligere oplysninger:

Christian Larsen, forskningsårsstuderende, Reumatologisk Afdeling, Aarhus Universitetshospital og medicinstuderende, Aarhus Universitet, mobil 60 21 38 37.

Forskning, Videnskabelig medarbejder, Institut for Klinisk Medicin, Health, Teknisk/administrativ medarbejder, Offentligheden/Pressen, Ph.d.-studerende