Det skal du vide som Adobe-bruger

Aarhus Universitet har tegnet en licensaftale med Adobe, der betyder, at vi frit kan installere Adobe Acrobat DC (afløseren for Acrobat Pro) på alle AU registrerede computere. Få svar på de oftest stillede spørgsmål her.

21.09.2015 | Malene Hjulmand Bundgaard

Hvordan får jeg adgang til Acrobat DC (afløseren for Acrobat Pro)?

Du kan bestille licensen gratis via IT-webshoppen. Find din IT-webshop på www.au.dk/itwebshop.

Kan jeg få adgang til andre Adobe programmer?

Ja, men disse licenser er ikke gratis. Øvrige Adobe programmer kan tilsvarende bestilles via  www.au.dk/itwebshop.

Tommelfingerreglen er, at hvis du har behov for to eller flere programpakker fra Adobes produktportefølje, kan det bedst betale sig at bestille en komplet suite-pakke, Creative Cloud for teams. Indholdet af den komplette pakke, kan du se på www.adobe.com/dk/creativecloud/catalog/desktop.html

Hvad er forskellen på leje licens og eje licens?

Adobe har ændret deres licensmodel, så du fremadrettet skal erhverve programmerne på ”leje” basis. Licensen gælder for et år af gangen – i første omgang vil det sige fra den 8. juli 2015, hvor AU tegnede aftalen, og frem til den 8. juli 2016. Du betaler lejeprisen fra den dag du selv køber Adobe til årsdagen den 8. juli. Du vil derfor opleve, at lejeprisen bliver billigere jo tættere på den 8. juli, vi kommer, da du kun skal betale for de resterende antal måneder.

Leje-licenser (udover Acrobat DC) vil automatisk udløbe på årsdagen den 8. juli. Du vil blive gjort opmærksom på, at det er tid til genfornyelse af licensen, såfremt du ønsker dette.

Må jeg benytte min gamle indkøbte ”eje” licens?

Ja, hvis du tidligere har indkøbt en af de gamle Adobe ”eje” licenser, må du stadig benytte den. Du må desuden gerne overflytte licensen, hvis du får en ny computer – blot skal vi sikre, at den bliver geninstalleret med det samme versionsnummer. Hvis du flytter licensen, kræver det en afinstallation på din gamle computer med mindre du skrotter den i forbindelse med udskiftning til en ny. IT-supporten har brug for dokumentation på licenskøbet fx i form af en faktura eller mailkvittering på købet.

Øvrige spørgsmål?

  • Kontakt din lokale IT-support. Find kontaktoplysninger på au.dk/it.
Administrativt, Videnskabelig medarbejder, Alle AU-enheder, AU IT, Administrativt, Teknisk/administrativ medarbejder, Ph.d.-studerende