Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Efter- og videreuddannelse kommer til at fylde mere i uddannelseslandskabet

Fælles konference med eksterne oplægsholdere satte fokus på nye behov og udviklingsmuligheder for Aarhus Universitets efter- og videreuddannelsesområde.

24.11.2017 | Thomas Sørensen

Flere eksperter spår, at fremtidens arbejdsmarked bliver mere foranderligt, og at den enkelte medarbejder derfor vil skulle skifte spor flere gange i løbet af sit arbejdsliv. Foto: Lars Kruse

Flere eksperter spår, at fremtidens arbejdsmarked bliver mere foranderligt, og at den enkelte medarbejder derfor vil skulle skifte spor flere gange i løbet af sit arbejdsliv.

Det stiller nye og større krav til det danske efter- og videreuddannelsessystem, som både skal gøres mere overskueligt og mere fleksibelt.

Med det afsæt mødtes medarbejdere fra hele AU med interesse i efter- og videreuddannelsefor nylig til en fælles inspirationskonference. Her fik de mulighed for at udveksle erfaringer og lytte til oplæg fra eksterne udbydere såvel som aftagere.

”Jeg glæder mig over, at EVU-området ser ud til at have fået større politisk opmærksomhed, for det giver Aarhus Universitet en oplagt mulighed for at øge vores bidrag til samfundet. Vi har allerede placeret efter- og videreuddannelse som et særskilt fokusområde i vores digitaliseringssatsning, og de gode input fra denne konference kan vi tage med i den fortsatte udvikling af vores udbud og vores systemer”, siger prorektor Berit Eika.

Hun nævner, at et styrket samarbejde var et nøgleord for konferencedeltagerne, som også vurderede, at klare strategier for institutternes EVU-indsats, øget fleksibilitet for EVU-studerende, samt bedre incitamenter for forskerne var nogle af de vigtigste temaer i arbejdet med at styrke AU’s EVU-område.

Løfterig trepartsaftale om EVU

Konferencen kommer i kølvandet på den trepartsaftale om efter- og videreuddannelse, som regeringen offentliggjorde for nylig. Her ser Berit Eika flere aspekter, der er relevante for Aarhus Universitet:

 ”Der ligger en opgave i at sikre en mere systematisk opsamling af input om arbejdsmarkedets behov. Derudover er der også lagt op til flere projekter; som f.eks. udvikling af nye digitale pædagogiske koncepter, og der har vi oplagte muligheder for at byde ind”.

Trepartsaftalen bygger blandt andet på anbefalingerne fra et ekspertpanel med Stina Vrang Elias i front, og hun deltog på konferencen for at give et nærmere indblik i panelets arbejde.

En hovedpointe for ekspertpanelet har været, at Danmark bruger langt hovedparten af sine uddannelsesressourcer på forløb, der ligger før arbejdslivet. Det harmonerer ikke med forventningen om, at udviklingen går i retning af hurtigere forandringer og flere sporskift i løbet af arbejdslivet. Derfor skal EVU spille en større rolle fremover, og den opgave ser Berit Eika frem til at undersøge, hvordan AU kan løfte:

”Vores forskning og vores uddannelser skal gerne gøre gavn på så mange måder som muligt, og jeg ser EVU som en platform, hvor vi i endnu højere grad kan få sat vores viden i spil til gavn for samfundet”.

 

 

 

 

 

Administrativt, Administration (Faglighed), Alle grupper, Alle AU-enheder, Ledelsen, Uddannelse