Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Enken ville skabe en myte om den dræbte præsident

Jacqueline Kennedy var meget bevidst om iscenesættelsen af John F. Kennedys eftermæle.

22.11.2013 | Helge Hollesen

En mytisk tid var slut.
Det var sådan, verden skulle huske John F. Kennedy og de næsten tre år, han var USA’s præsident, besluttede enken Jacqueline Kennedy.

Derfor lancerede hun allerede en uge efter drabet i Dallas den 22. november 1963 den metafor, der skulle sikre mandens eftermæle.  Inspirationen fik hun fra musicalen “Camelot”, der med stor succes havde gået på Broadway.

En lysende tid, der aldrig kommer igen

“Med det legendariske slot ville præsidentenken opbygge et billede af årene i Det Hvide Hus som en lysende tid, der aldrig kommer igen og præsident Kennedy som en romantisk helt med høje idealer ligesom kong Arthur og ridderne om det runde bord,” forklarer lektor Inger Hunnerup Dalsgaard fra Institut for Æstetik og Kommunikation på Aarhus Universitet.

Inger Hunnerup Dalsgaard forsker blandt andet i amerikanske førstedamers historie. Hun siger, at Jacqueline Kennedy var meget bevidst om sit valg af Camelot-metaforen.

”Da hun lancerede den i et eksklusivt interview med magasinet Life, fortæller hun også, at præsidenten altid hørte slutsangen fra musicalen, før han skulle sove, fortæller Inger Hunnerup Dalsgaard.

Det er her vi finder stroferne, der inspirerede enken til  at tale om en lysende tid kendt som Camelot: “Don’t let it be forgot/That once there was a spot/For one brief shining moment/That was known as Camelot.”

Præsidenten som en helteskikkelse

Jacqueline Kennedys valg af Camelot-metaforen skal opbygge billedet af en helteskikkelse.
”Men det havde hun også bidraget til inden Kennedy blev dræbt. Hun pudsede hans kanter af og fik finkulturen til Det Hvide Hus. Hun var på en måde en trofæ-kone,” mener Inger Hunnerup Dalsgaard.

Heltebilledet skulle ikke blot sikre hendes mands eftermæle, men også bidrage til at bringe USA gennem sorgen.

“Jacqueline Kennedy var også meget bevidst om iscenesættelsen af statsbegravelsen og skabte med brugen af børnene og en rytterløs hest billeder, der brændte sig fast på nethinden,” fortæller Inger Hunnerup Dalsgaard.

Billedet af den noble præsident passede ikke med virkeligheden

Camelot-billedet kom til at leve videre i medierne og de bøger om Kennedy-årene, som Kennedy-venlige historikere skrev i årene efter 1963.

“Kennedy var urørlig de første mange år efter mordet. Men billedet af den gode, noble og romantiske Kennedy passer jo slet ikke med den måde, han forvaltede sit embede på. Det har folk gennemskuet i dag,” konstaterer Inger Hunnerup Dalsgaard.

Kontakt

Inger Hunnerup Dalsgaard

Lektor, Institut for Æstetik og Kommunikation

8716 3217

6019 4111

engihd@hum.au.dk

Samarbejde, Alle grupper, Alle AU-enheder