Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Få et kig ind i fremtiden for Healths uddannelser

Big data, algoritmer og kunstig intelligens er allerede begyndt at give nye muligheder i sundhedsvæsenet, og på alle uddannelser vil man snart skulle klæde de studerende på til den fagre nye verden. På Healths uddannelsesdag den 13. december giver eksterne eksperter os et indblik i situationen.

12.11.2019 | Mette Louise Ohana

Digitaliseringen har ramt sundhedsvæsenet, og den udvikling bliver de sundhedsvidenskabelige uddannelser derfor også nødt til at forholde sig til. Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet

Maskiner kan i dag sortere mammografi-billeder og udpege, hvilke kvinder der skal undersøges nærmere for brystkræft. En scanner kan affotografere en hel krop og vurdere risikoen for at udvikle modermærkekræft. Digitaliseringen rammer i stigende grad sundhedsvæsenet, og derfor kommer digitale kompetencer og teknologiforståelse snart på skoleskemaet på alle universitetsuddannelser uanset profession.

Sådan lød det allerede i foråret fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, som har afsat 45 millioner kr. til at løfte underviserne på de videregående uddannelser, så de kan udvikle de studerendes digitale kompetencer.

Men hvad betyder digital tænkning egentlig? Hvordan får digitaliseringen indflydelse på sundhedsvæsenet i fremtiden? Og hvordan skal vi forberede de studerende på den teknologiske udvikling, hvis de skal være læger, tandlæger eller kandidater i folkesundhedsvidenskab?

Sådan bruges big data og kunstig intelligens i Danmark

Professor i sundhedsøkonomi Jakob Kjellberg fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har 15 års erfaring i at gennemføre evalueringer af sundhedsvæsenet. Han vil give os et indblik i, hvordan man i dag bruger big data til at undersøge effekten af initiativer i sundhedsvæsenet.

Professor Stephen Alstrup fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet vil give os et kig ind i fremtiden. Han arbejder med kunstig intelligens og maskinlæring og er medforfatter på en publikation fra McKinsey og Innovationsfonden, der opridser mulighederne og potentialet i at bruge kunstig intelligens i Danmark.

Uddannelser justeret til fremtiden

På Health har vi netop forholdt os til fremtiden, da vi for to år siden formulerede visioner for, hvordan vores uddannelser skal se ud, hvis vores kandidaters kompetencer skal kunne bruges til noget også om 30 år. Hvad kom der så ud af det? Det fortæller de seks studieledere om. De er alle langt med at formulere nye studieordninger på uddannelserne.

Uddannelsesdagen slutter af med et kig på fremtidens kønssammensætning på Healths uddannelser, der i dag har en overvægt af kvinder. Health har i nogle år brugt en test på kvote 2 på medicinstudiet. Har det fået flere mænd ind på uddannelsen? Det ved uddannelsesrådgiver Julie Nøjsen Fallesen fra HE Studier, som har analyseret data. Og hvad betyder kønsbalancen i øvrigt for studiemiljøet og senere hen for arbejdsmarkedet?

Praktiske oplysninger

Se programmet og tilmeld dig uddannelsesdagen. Alle er velkomne. 

Dato: Fredag den 13. december 2019
Tidspunkt: Kl. 10.00-15.00
Sted: Preben Hornung Stuen, bygning 1422, Frederik Nielsens Vej 2, Aarhus Universitet – se placering på kort

Sidste frist for tilmelding er den 6. december.  

Kontakt

Prodekan for uddannelse Charlotte Ringsted
Aarhus Universitet, Health
Mobil: 93508222
Mail: charlotte.ringsted@au.dk

Rådgiver Hanne Johansen
Aarhus Universitet, Health
Mobil: 61269808
Mail: hannejohansen@au.dk

Uddannelse, Administration (Faglighed), Videnskabelig medarbejder, Health, Health, Teknisk/administrativ medarbejder