Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Husk HR, når udenlandske medarbejdere ansættes

Internationale medarbejdere og AU kan komme grueligt i klemme, hvis papirerne ikke er i orden. Derfor er det vigtigt at inddrage HR så tidligt som muligt i forløbet, når en udenlandsk medarbejder bliver ansat.

03.06.2013 | Helle Horskjær Hansen

Kina, Brasilien og Sydafrika. Det er ikke kun rødbedefarvede pas, de ansatte på universitetet har. De udenlandske medarbejdere strømmer nemlig til Health.
Og når en ny medarbejder kommer fra et såkaldt tredjeland, som ikke er Norden eller EU, så er det vigtigt, at HR bliver inddraget på et tidligt tidspunkt. Ansøgningen om både arbejds- og opholdstilladelsen skal helst begynde to måneder, før medarbejderen har første arbejdsdag.

”HR skal gerne ind i sagen tre til fire måneder før forventet tiltræden og endnu tidligere i sager, hvor der er bedømmelse. På baggrund af instituttets indstilling kan vi udforme et ansættelsesbevis og søge om arbejds- og opholdstilladelse,” forklarer HR-supporter Anne Anker-Møller på Health.

Hun understreger, at HR tager kontakten til både den kommende medarbejder og til de relevante myndigheder for at sikre, at alle nødvendige tilladelser og formaliteter er på plads. Hvis de ikke er det, kan det få store konsekvenser for både medarbejderen og AU

”Både den udenlandske medarbejder og AU risikerer at få en bøde, hvis medarbejderen opholder sig på AU i arbejdsregi uden arbejds- og opholdstilladelse,” siger Anne Anker-Møller.

Yderligere oplysninger

HR-supporter Anne Anker-Møller
Aarhus Universitet, HR HE
Direkte telefon: 8716 8364
aam@sun.au.dk

Administrativt, Health, Health, Teknisk/administrativ medarbejder, Forbehandler, Institutsekretær, Videnskabelig medarbejder, Institutleder, PhD Programleder, PhD Vejleder