Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Studiestarten er allerede begyndt – for AU’s 1.200 tutorer

Studiestarten er afgørende for at skabe et positivt studiemiljø og mindske frafaldet blandt nye studerende. Et tutor-topmøde forbereder AU’s tutorer til at byde den nye årgang velkommen efter sommerferien.

03.06.2019 | Thomas Grønborg Sørensen

Studerende på ST forbereder sig til tutorarbejdet. Foto: Christian Haaber Rasch.

Der er stadig tre måneder til, at den næste årgang af studerende ved Aarhus Universitet møder op på campus.

Men arbejdet med at give dem en god velkomst er for længst begyndt. Det gælder ikke mindst for de cirka 1.200 tutorer, som spiller en afgørende rolle i at give alle en god studiestart. Her midt i eksamensforberedelserne har tutorerne rettet blikket mod de uger i august og september, hvor knap 7.000 nye studerende skal introduceres til både de faglige og de sociale sider af universitetslivet. Derfor har fakulteterne i foråret afholdt en række såkaldte topmøder for alle de tutorer, som bidrager til den kommende studiestart.

Handler ikke kun om frafald

Det er ikke til at tage fejl af, hvad der er på spil. Frafaldet er stadig for højt på Aarhus Universitet – og flere ting peger på, at studiestarten er et vigtigt element i indsatsen for at fastholde flere studerende. F.eks. viser en nyere undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstituten direkte sammenhæng mellem fastholdelse og en god faglig og social introduktion. 

”AU arbejder med fastholdelse på rigtig mange måder, og herunder er studiestarten naturligvis noget, vi har særligt fokus på. Men det handler ikke kun om at begrænse frafald. Det handler også om, at vi har et ansvar for de unge mennesker, som læser her. De skal føle sig trygge og inkluderet fra starten, og der skal skabes gode relationer. Den opgave er tutorerne med til at løfte, og derfor skal universitetet sikre, at de får en solid ballast”, fortæller prorektor Berit Eika. 

Hun peger samtidig på, at sidste års rapport om seksuelle krænkelsermod studerende er en medvirkende årsag til, at fokus på studiestart er blevet skærpet. Her fremgik det, at 16 procent af krænkelserne er foregået under introforløb og rusture.

”Den slags hører naturligvis ingen steder hjemme. Tutorerne er vigtige rollemodeller, som skal være med til at signalere klart over for nye studerende, at vi har en respektfuld omgangstone, og at krænkende adfærd er uacceptabel”, siger Berit Eika.  

Tutoren som vært              

Tutor-topmødet er blevet afholdt på alle fire fakulteter, så samtlige universitetets tutorer har haft mulighed for at komme igennem programmet. Det består dels af faglige oplæg om tutoren som vært og leder, og dels en række cases, hvor tutorerne i grupper taler sig igennem forskellige scenarier; som f.eks.

  • Hvordan hjælper man bedst en introvert studerende, der gerne vil indgå i fællesskabet, men som har svært ved det?
  • Hvordan håndterer man en studerende, der opfører sig voldsomt?
  • Hvordan sikrer man en god balance i de sociale aktiviteter, så der er plads til både de studerende, der drikker alkohol – og de, som ikke gør. 

Evalueringer viser, at netop case-arbejdet været en god forberedelse til de opgaver, der venter efter sommerferien. Mange af deltagerne giver udtryk for, at det især for førstegangs-tutorer er gavnligt at have gennemgået de forskellige scenarier i små grupper.

”Jeg glæder mig over, at tutorerne går til opgaven med så stort engagement allerede her før ferien. De gør en vigtig indsats som støttepersoner og som uddannelsernes direkte ambassadører over for de nye studerende i den første tid. Derfor er det vigtigt, at vi anerkender dem og hjælper med til at sikre, at de har de redskaber, de skal bruge”, slutter Berit Eika. 

Uddannelse, Administration (Faglighed), Alle grupper, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet, Ekstern målgruppe