Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Teamklinikken er første fælles fusionsaktivitet

Det odontologiske team skal lære at arbejde sammen, inden de står med eksamensbeviset i hånden og hovedet bøjet over patienterne ude på klinikkerne. Derfor realiseres nu et pilotprojekt om en fælles teamklinik på IOOS.

18.03.2016 | Lise Wendel Eriksen

Teamklinikken starter som pilotprojekt til september 2016

Tankerne om at samarbejde på tværs af de odontologiske uddannelser opstod længe før, nogen sagde fusion.

”På både SKT og IO har vi længe puslet med idéen om at arbejde tættere sammen på de kliniske dele af alle uddannelserne. På den måde kvalificerer vi de studerende til de krav og forventninger, der venter dem, når studietiden er forbi. Etableringen af teamklinikken er første skridt på vejen til et mere holistisk uddannelsesforløb, og vedtagelsen af fusionen understreger, at vi er på rette spor,” fortæller Ulla Bæk Lindtoft, der er ledende tandlæge og sektorleder på SKT.

Ulla Bæk Lindtoft er sammen med klinikleder på IO, Helle Tolboe, i dag primusmotor i processen med at sætte teamklinikken i søen, som involverer en lang række medarbejdere på SKT og IO. I første omgang bliver det som et pilotprojekt, der løber fra september 2016 og et år frem. På længere sigt skal alle studerende og elever på sidste del af deres uddannelse forbi teamklinikken i en turnusordning, som skal indgå i curriculum i alle de fire tandfaglige uddannelser på Aarhus Universitet.

Samarbejde på skoleskemaet

”På teamklinikken skal de studerende arbejde sammen i teams, så de får øget kendskab til hinandens kompetencer og fagområder, ” siger Ulla Bæk Lindtoft og uddyber: ”Det er vigtigt, at de hver især ved hvilke opgaver, de kan og må uddelegere til hinanden eller skal løse selv. Det er også et stort plus, at de allerede under uddannelsen øver sig i effektive arbejdsgange og i det hele taget prøver at samarbejde i et realistisk setup.”

Premiere i sensommeren

’Pilotprojekt teamklinik’ slår dørene op til studiestart i september. Men inden da skal meget falde på plads og igangsættes. Bl.a. er der tanker om at arbejde henimod en fælles visitation, så patienterne kun har én indgang til klinikken.

”Vi er stadig i den spæde opstartsfase. Her i foråret har vi en stor administrativ og logistisk opgave med at stable klinikken på benene. Der er mange skemaer, der skal gå op, vi skal rekruttere både undervisere, studerende og patienter, og vi skal forberede et teoretisk undervisningsberedskab, hvis der en dag ikke dukker patienter op i kliniktiden,” fortæller Ulla Bæk Lindtoft.

Projektgruppen har fået en bevilling fra dekanatet til at udvikle teamklinikken og bl.a. købe personale fri til pilotprojektet.

One small step for man

Ulla Bæk Lindtoft og Helle Tolboe har med skole- og institutledelsen i ryggen store forventninger til teamklinikken og de studerende, der kommer ud på den anden side.

”Forandringer og indførelse af nye tiltag kan give udfordringer og være besværlige i begyndelsen. Men jeg tror, at vi med teamklinikken får taget de første vigtige skridt til at uddanne hele det odontologiske team, som kan supplere hinanden på klinikkerne og kan matche samfundets krav om effektiv arbejdsdeling og behov for helhedsorienteret tandpleje”, slutter Ulla Bæk Lindtoft.


 Om teamklinikken

  • Åbner efter planen 1. september 2016 med 5-6 tandlægestole.
  • Klinikken har åben fire dage om ugen fra kl. 12-14.30.
  • Klinikken er bemandet af undervisere og studerende på deres sidste eller næstsidste år fra alle fire uddannelsesretninger.
  • Teamet tilbyder bl.a. non-operative behandlinger, herunder også nødbehandling, vejledning i tandpleje mv.
  • Alle borgere over 17 år kan få behandling på klinikken uden henvisning.

Yderligere oplysninger

Ulla Bæk Lindtoft, ledende tandlæge og sektorleder
Aarhus Universitet, Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere (SKT)
Mobil: 21 26 42 32
lindtoft@ohcare.au.dk

Samarbejde, Videnskabelig medarbejder, Institut for Odontologi, Health, Politik og strategi, Teknisk/administrativ medarbejder, Uddannelse