Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Vi bør spise mindre oksekød

Hvis alle skal have nok at spise i fremtiden, bør vi også kigge på vore egne madvaner. Vores store forbrug af kød, især oksekød, belaster miljøet og sætter verdens fødevareressourcer under pres. Men det er ikke nemt at få folk til at købe færre burgere og mindre rødt kød. Der er brug for mange forskellige tiltag, lyder det fra professor i økonomisk psykologi.

10.12.2013 | Ida Hammerich

Hvis man som forbruger vil reducere miljøbelastningen fra sit fødevareforbrug, er det vigtigste at spise mindre kød, især mindre oksekød. Foto Jesper Rais

Når du spiser en bøf, belaster du miljøet mere, end når du sætter tænderne i en frikadelle. Oksekød er 3-4 gange mere belastende for miljøet end for eksempel svinekød og kyllingekød, så hvis vi kunne spise mindre oksekød, ville det for alvor gøre en forskel for miljøet og dermed for muligheden for at sikre en bæredygtig fødevareproduktion i fremtiden.

Men man kan ikke ændre forbrugernes kostvaner med et snuptag. Det siger professor i økonomisk psykologi John Thøgersen, der blandt andet forsker i forbrugeradfærd.

”Når vi taler om noget så komplekst som at lægge diæten om, er det vigtigt at indse, at der ikke findes én løsning. Men man kan påvirke folk til at træffe mere miljørigtige valg, blandt andet med oplysning, undervisning og afgifter på fødevarer,” siger han.

Undervisning frem for kampagner

Forskningen viser, at jo mere veluddannet en befolkning er, jo mere fornuftige valg vil den træffe, også hvad angår kosten. Det er altså vigtigt at informere befolkningen om de forskellige kødtypers indvirkning på miljøet, og den information kan ifølge John Thøgersen med fordel finde sted tidligt, allerede i skolen.

”Det handler om at gøre unge mennesker bevidste om, hvordan deres hverdagsvalg påvirker det globale miljø – uden at der er skyld og skam omkring det. Man skal bare forstå sammenhængen. I dag ved de fleste børn også, at man ikke bør lade vande løbe, mens man børster tænder,” siger han.

Landsdækkende kampagner for at få folk til at spise mindre oksekød og mindre kød i det hele taget tiltror han ikke den store effekt.

”Erfaringerne med den slags kampagner for at ændre folks vaner er ikke specielt gode. ”Seks om dagen”-kampagnen, der skulle få folk til at spise mere frugt og grønt, ser ud til at have haft en vis effekt, men det er også en kampagne, der bruger et positivt sundhedsargument, som ingen har noget imod. Kampagner for at spise mindre kød vil derimod være omdiskuterede og møde modstand fra mange sider, ikke mindst fra fødevareindustrien og landbruget”, siger han.

John Thøgersen mener, at vi bør fortsætte med de kampagner, der promoverer frugt og grønt - når vi spiser mere frugt og grønt, er der nemlig mindre plads til kød.

Afgifter hjælper

Noget af problemet med det store kødforbrug vil måskeløse sig selv hen ad vejen. Fødevarepriserne vil stige i fremtiden, og så vil folk være tilbøjelige til at fravælge de dyreste fødevarer – herunder kød. Den udvikling kan med fordel hjælpes på vej ved at skrue på afgifterne.

”Man kunne indføre en differentieret moms, hvor sunde fødevarer har en lavere moms end mindre sunde fødevarer. Man kunne helt fjerne momsen på grøntsager og frugt. Det ville være en måde at hjælpe markedsmekanismen på vej på, og det vil være meget mere effektivt”, siger John Thøgersen.

Befolkningens kostvaner udvikles langsomt. Men det kan lade sig gøre at ændre dem.

”Danskernes kostvaner har ændret sig de sidste 50 år, fordi vi er blevet langt mere internationale. Og nu er det nye nordiske køkken så småt ved at få fodfæste. Det kan godt lade sig gøre at ændre folks kostvaner, men det går ikke stærkt.” 

Forskning, Alle grupper, Alle AU-enheder