Tema: Er skolen børneparat?

Er skolen børneparat?

For tusinder af børn markerer den første skoledag

starten på et nyt kapitel i deres liv.

Men er skolen parat til at modtage sine yngste elever?

Læs mere i temaet om skolestart.

Artikler

Video

Er skolen børneparat?

Varighed: 05:20

Er barnet skoleparat? Efter skoleferien er det et vigtigt spørgsmål til mange familier. Men er skolen parat til børnene? Forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) fortæller hvad skolen skal kunne rumme, og hvad der bør gøres for at alle børn kan få en god skoleoplevelse.


Ro i klassen

Varighed 07:39

Schhh', 'Sæt jer ned!', 'Hold nu kæft!'. Mange gange hver dag tysser de danske lærere på deres elever. Og det selvom mange undersøgelser viser, at 'skæld-ud' ikke er en særlig effektiv måde at skabe ro på. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet, giver nogle bud på, hvordan lærere kan skabe et mere behageligt arbejdsklima i klassen.


Har vi en aftale? Om forældreansvar

Varighed: 11:40

Skoler og forældre forhandler i stigende grad om ansvaret for børnenes læring og trivsel. Nu skal forældrenes ansvar også skrives ind i folkeskoleloven. Er det godt for skolen, eller trækker det handlekraften ud af lærerne? Og hvor går grænsen for, hvad forældre skal blande sig i?

Læs mere om forældreansvar

Yderst på bænken

Varighed: 5:03

Flere børn skal inkluderes i den danske fokeskole. Hvorfor det? Hvordan?
Forskerne Susan Tetler og Lotte Hedegaard-Sørensen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik fortæller hvordan flere børn risikerer et dårligt liv "yderst på bænken".

Ekspertliste

Lektier
Skole hjem samarbejde
Niels Kryger
Lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

Karen Ida Dannesboe
Videnskabelig assistent, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

Har vi en aftale? – magt og ansvar i mødet mellem skole og familie
Hanne Knudsen
Lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Organisation og læring 

Læsekompetencer
Louise Rønberg
Ph.d.-studerende, Institut for Uddannelse og Pædagogik

Specialpædagogik og inklusion i den almindelige undervisning
Lotte Hedegaard-Sørensen
Lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Mobning og fællesskaber i skolen
Helle Rabøl Hansen
Adjunkt, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Vurdering af skoleparathed
Niels Egelund
Centerleder, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Er skolen børneparat?
Per Fibæk Laursen
Professor, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Aldersblandede skoleklasser
Børns kvalificerede medbestemmelse
Jan Tønnesvang
Professor, Psykologisk Institut

Overgang mellem dagtilbud og skole
Stig Broström
Professor MSO, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Læring for Omsorg, Bæredygtighed og Sundhed (LOBS)