Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Digitale kranier er en succes

På Tandlægeskolen er det anatomiske museum gået online. Samtidig bruges der videoer, podcasts og multiple choice-opgaver til at få stoffet til at sidde fast hos de studerende. Den digitale anatomiundervisning var et af emnerne på AU’s uddannelsesdag den 8. oktober.

14.10.2015 | Mette Louise Ohana

På e-museet kan man se de op mod tusind præparater, som også kan ses på museet.

På e-museet kan man se de op mod tusind præparater, som også kan ses på museet.

En digital udgave af Tandlægeskolens anatomiske museum gør det muligt for de tandlægestuderende på AU at se på præparater af kæber og tandsæt, uanset hvor de befinder sig. Oprindeligt blev e-museet oprettet for at bevare samlingen, da præparaterne ikke vil holde evigt. Men digitaliseringen har også været en stor gevinst i forhold til undervisningen.

Det fortalte Henrik Løvschall, lektor på Institut for Odontologi og manden bag e-museet om, på uddannelsesdagen på AU, der netop handlede om Educational IT.

”Digitaliseringen af museet har gjort, at vi altid har hjælpemidler ved hånden i undervisningen. Og hvis de 1.500 tegninger til bogpensummet ikke er nok, når de studerende sidder hjemme og læser, er det klart en fordel, at e-museet nu er tilgængeligt for dem online. Det gælder også for færdiguddannede tandlæger, som kan have brug for online at genopfriske viden i særlige situationer,” fortæller Henrik Løvschall.

Hvordan udtaler man acromioclavicularis?

E-museet blev også startskuddet til yderligere digitalisering af anatomiundervisningen på tandlægeuddannelsen. På portalen ligger der bl.a. podcasts med guidede museumsture, videoer, der gennemgår organer og strukturer, samt 4.000 multiple choice-opgaver, hvor de studerende selv kan teste deres viden.

”Vi ved, at nogle lærer bedst ved at lytte og andre ved at se noget visuelt. Så vi prøver at understøtte forskellige læringsstile med platformen. Min erfaring er, at det virker, og at de studerende er godt tilfredse,” siger Henrik Løvschall.

Portalen giver også mulighed for at slå de mange latinske betegnelser for kroppens dele op og høre, hvordan de udtales.

Støttet med strategiske midler

Digitaliseringsprojektet startede Henrik Løvschall på eget initiativ, og det blev siden hen støttet med strategiske midler fra AU.

”E-museet er et godt eksempel på nye digitale læringsformer, som andre måske kan lade sig inspirere af, og som vi gerne skal gøre endnu mere brug af på AU. Ved at inddrage teknologien kan undervisningen blive mere interaktiv, og det kan forbedre undervisningssituationen og udbyttet for studerende Interaktive undervisningsformer har også vist sig at bidrage til både fastholdelse af studerende, specielt i de første år, og sikre fremdrift,” siger Charlotte Ringsted, prodekan for uddannelse på Health.


Se mere

Besøg anatomiportalen og e-museet

Se flere eksempler på digitale læringsplatforme på AU, som blev præsenteret på uddannelsesdagen om Educational IT på AU.


Yderligere oplysninger

Lektor Henrik Løvschall
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi
Tlf.: 40952587
loev@odont.au.dk  

Uddannelse, Videnskabelig medarbejder, Institut for Odontologi, Health, Teknisk/administrativ medarbejder, Ph.d.-studerende