Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

En uddannelsesforkæmper sætter punktum for karrieren

Charlotte Ringsted har brugt et helt arbejdsliv på at forbedre medicinuddannelser og andre sundhedsvidenskabelige uddannelser - de seneste fem år som prodekan for uddannelse på Health. Nu indstiller hun karrieren og går på pension. Næsten da.

10.12.2019 | Mette Louise Ohana

Charlotte Ringsted

Charlotte Ringsted blev oprindeligt uddannet anæstesilæge, men skiftede spor og har i over 25 år arbejdet og uddannet sig inden for medicinsk pædagogik og kæmpet for en forskningsbaseret tilgang til uddannelse. Foto: Simon Byrial Fischel

Charlotte Ringsteds hjerte banker for uddannelse, og det begyndte det på inden, hun selv var færdiguddannet som læge. Allerede under medicinstudiet på Odense Universitet kastede hun sig ud i at få ændret studieordningen. Og hun erfarede, at det gør man ikke bare lige.

Men lysten til at forbedre lægeuddannelsen mistede hun aldrig, og da hun uddannede sig som anæstesilæge, blev det en bibeskæftigelse sideløbende med arbejdet. I 1993 - kun to år efter at titlen som speciallæge var i hus - skiftede hun bedøvelsen ud med medicinsk pædagogik for good.

I 2015 landede hun på Health. Forinden havde hun i tyve år været ansvarlig for den præ- og postgraduate lægeuddannelse på Københavns Universitet, erhvervet sig en master og en ph.d. ved Maastricht University i medicinsk pædagogik og været professor og leder af et af verdens mest anerkendte centre for forskning i uddannelse, the Wilson Centre i Toronto.

På Health var der ingen tvivl om, at fakultetet havde gjort et scoop.

Helikopterblik på alle Healths uddannelser

Institutionsakkrediteringen var det helt store emne, da Charlotte Ringsted startede på Health. Hun skulle sætte alle de processer, der sikrer kvaliteten af Healths 16 forskellige uddannelser, i system. En stor opgave, der trak administrative tænder ud, og som til sidst lykkedes til både AU’s og Akkrediteringsrådets tilfredshed.

Charlotte Ringsted er kendt for at være lige dele idérig og utålmodig. Så allerede inden Akkrediteringsrådet havde truffet sin endelige beslutning, havde Charlotte Ringsted sat et endnu større projekt i gang. Denne gang om det, hun anså som sin egentlig rolle – at fremtidssikre uddannelserne. I 2017 kastede hun alle fakulteters uddannelser op i luften og insisterede på at dissekere dem. Får de studerende nok ud af undervisningen? Passer indholdet med den fremtid, de studerende skal ud til? Hvordan tror vi sundhedsvæsenet udvikler sig? Og hvad er det vigtigste at kunne om 40 år som læge, tandlæge eller folkesundhedsvidenskaber? 

Hun involverede undervisere, studerende, aftagere og en lang række interesseorganisationer og samarbejdspartere, og arbejdet var enormt. Det mundede ud i en rapport - vision og strategisk grundlag for uddannelserne på Health – som siden har været retningslinje for ændringer af studieordningerne.

”Charlotte tog initiativ til en fakultetsstrategi for uddannelse, som fik afgørende indflydelse på revisionen af medicinuddannelsen og har ført til væsentlige ændringer. Hun er meget visionær og åben for nye idéer. Og hun har været konstruktiv og støttende i det kolossale arbejde, revisionsprocessen har været. Hun har jo selv forsket i medicinsk uddannelse og er kommet med relevant fagligt input, som har sat direkte aftryk på kandidatuddannelsen. Og så har hun været nem at arbejde sammen med og er altid i godt humør,” siger Per Höllsberg, studieleder for medicinuddannelsen.

Evidens bag pædagogikken

At der skal være evidens bag den måde, vi uddanner på, er en af Charlottes Ringsteds mærkesager. Hun har i løbet af sin karriere været forfatter eller medforfatter på 229 publikationer om uddannelse, heraf 45 artikler i sin tid som prodekan.

”Charlotte er en af de førende inden for den medicinsk pædagogiske forskning, og hun kæmper ihærdigt for en forskningsbaseret tilgang til indholdet i uddannelserne. Men også for at forskning i hvordan vi uddanner, kommer til at påvirke vores måde at uddanne på. Hun er generøs og deler gerne ud af sin viden, erfaringer og meninger. Og hun er sjov at arbejde sammen med og er altid parat til at udfordre en mere konventionel uddannelsestænkning. I Udvalget for Uddannelse har vi nydt godt af hendes gode idéer og store evne til at skabe relationer,” siger prorektor Berit Eika.

I sin tid som prodekan har Charlotte Ringsted derfor sørget for at koble CESU (Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser) tættere på uddannelserne, så uddannelsesforskningen kom tæt på praksis.

Visionær og et skridt foran

Som anæstesilæge skal man være handlekraftig og kunne tage beslutninger. Den evne har Charlotte Ringsted aldrig lagt på hylden trods karriereskiftet til uddannelsesområdet.

”Charlotte har været garant for, at uddannelsesområdet aldrig har ligget stille på Health. Hun har hele tiden antennerne ude i forhold til, hvilke tendenser, vi skal have øje for, så vores uddannelser fortsat er relevante og up to date. Hun er god til at have det lange lys på. Hun har samtidig været en fremragende og utrættelig forkæmper for, at gode undervisere skal have anseelse og respekt, og at vores universitetsuddannelser skal være forskningsbaserede,” siger dekan på Health, Lars Bo Nielsen. 

Også Charlotte Ringsteds store netværk i udlandet er kommet Health til gavn. Igennem årene har internationale uddannelsesforskere besøgt Health og inspireret til, hvordan man bedst uddanner de kommende sundhedsprofessionelle.

En forsker går ikke helt på pension

Charlotte Ringsted nåede at sætte revisionsprocesser i gang for samtlige studieordninger og flere af de nye studieordninger lander, inden hun stopper. Men det bliver op til hendes efterfølger at implementere studieordningerne i praksis.  

”Som jeg opdagede allerede som medicinstuderende, så er det ikke så nemt at lave en studieordning om. Og det kan jeg så sige nu, at det har det heller ikke været som prodekan. Det har været et stort arbejde, men vi er lykkedes med at se på alle uddannelserne i et fremtidsperspektiv, og det er der kommet nogle spændende tanker og ændringer ud af, som jeg er rigtig glad for,” siger Charlotte Ringsted.

Arbejdet er ikke kun blevet bemærket på AU, men også hos uddannelsesinstitutioner i både ind- og udland, som interesseret følger resultaterne i Aarhus.

Mens der ikke er tvivl om, at hun er færdig med at udvikle Healths uddannelser, er hun mere i tvivl om forskningen også bliver lagt på hylden.

”Jeg kan jo nok ikke lade være”, siger Charlotte Ringsted, der fra årsskiftet udover at være pensionist også har titel som professor emeritus på Aarhus Universitet.

Farvel og tak

Den 17. december holder Health fratrædelsesreception for Charlotte Ringsted kl. 15-17 i Kemisk kantine på AU.

Ved årsskiftet indtræder Lise Wogensen Bach som ny prodekan for uddannelse.

Om Charlotte Ringsted

Charlotte Ringsted (født i 1953) arbejdede, inden hun tiltrådte som prodekan, som professor og leder af the Wilson Centre for Research in Health Professions Education ved Toronto University i Canada. Før det var hun i 20 år ansat på Rigshospitalet og Københavns Universitet, heraf fra 2007 til 2013 som professor i medicinsk pædagogik og leder af Center for Klinisk Uddannelse, som var København Universitets pendant til AU’s CESU. Siden 2007 har hun desuden været adjungeret professor ved Maastricht University. I midt halvfemserne var hun en af ophavsmændene til Laboratorium for Kliniske Færdigheder (LKF) på Rigshospitalet og Københavns Universitet, der trænede de studerendes kliniske færdigheder med simulerede patienter. Det var den første af sin art i Norden.
Charlotte Ringsted har tre børn og tre børnebørn, som alle er bosiddende i København, hvor hun nu også selv får adresse.

Navnenyt, Administration (Faglighed), Videnskabelig medarbejder, Health, Health, Teknisk/administrativ medarbejder