Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Erhvervsrettet undervisning på vej på medicinuddannelsen

Talentforløb, undervisning i entreprenørskab, virksomhedsbesøg og mulighed for at skrive sin bachelor- eller kandidatopgave i samarbejde med en privat virksomhed er nogle af de nye elementer, der vil være at finde på medicinuddannelsen fra efteråret 2017.

04.10.2016 | Mette Louise Ohana

Medicinstuderende Aarhus Universitet

Der er rift om de kommende læger - også fra medicinalindustrien. Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet

Sidste år vedtog bestyrelsen på Aarhus Universitet, at Health skal se på mulighederne for at åbne medicinuddannelsen mod det private arbejdsmarked. For mens 95 pct. af de nyuddannede læger i dag får arbejde i den offentlige sektor, er der meget, der tyder på, at fremtiden vil byde på flere muligheder. Medicinalindustrien, som er et af Danmarks største eksporterhverv, vokser og efterspørger mange flere akademikere, herunder læger. Samtidig kigger AU også i stigende grad på samfundets efterspørgsel på universitetets ydelser. Efter dialog med medicinalindustrien har det nu resulteret i, at der bliver oprettet et talentforløb samt flere erhvervsrettede elementer i undervisningen på medicinuddannelsen. Det forventes at træde i kraft i efteråret 2017.

”Med de nye tiltag håber vi at inspirere de studerende, så de får øjnene op for de muligheder, de har uden for hospitalerne, og bliver klædt på til at kunne samarbejde med private virksomheder inden for medikoteknik og lægemiddelindustrien,” siger Charlotte Ringsted, prodekan for uddannelse på Health.

Talentforløb til de dygtigste

Talentforløbet, som er tiltænkt ca. 25 særligt interesserede og dygtige studerende på hver årgang, er 2-årigt og vil blive udbudt på bachelor- og kandidatuddannelsen. Undervisningen ligger ud over det nuværende curriculum og er normeret til 30 ECTS på både bachelor- og kandidatdelen.

”De studerende bliver stadig først og fremmest læger. Det er også det, industrien efterspørger. Men de vil også blive undervist i bl.a. innovation og forretningsmodeller og skal lave et udviklingsprojekt inden for f.eks. medikoteknik eller rehabilitering, så de får styrket de kompetencer, der er behov for, hvis man senere skal arbejde i en privat virksomhed,” fortæller Lise Wogensen, prodekan for talentudvikling på Health.

En arbejdsgruppe, der består af både repræsentanter fra Health og fra industrien, skal nu diskutere talentforløbets indhold nærmere, og hvordan det helt praktisk kan implementeres, når de mødes for første gang i oktober.  Til foråret vil forløbet blive præsenteret for studienævnene, Akademisk Råd, institutfora og flere andre interessenter på Health.

Mere samarbejde med private virksomheder

Også for de studerende, der ikke deltager i talentforløbet, vil der snart være nye erhvervsrettede elementer på uddannelsen.  Her er der planer om virksomhedsbesøg og gæsteundervisere fra private virksomheder, valgfagskurser om f.eks. medicinsk teknologisk udstyr og etisk samarbejde med industrien samt mulighed for at skrive en bachelor- eller kandidatopgave i samarbejde med en privat virksomhed.

For at få det til at blive til virkelighed skal der i den kommende tid etableres samarbejde med virksomheder, hvorefter de konkrete planer vil blive behandlet i studienævnet til foråret.

De planlagte aktiviteter foretages inden for den eksisterende studieordning, men erhvervsretningen vil også indgå som en del af en kommende revidering af medicinuddannelsen.


Om talentforløbet på medicinuddannelsen

  • Er målrettet særligt interesserede og talentfulde studerende, der mindst har bestået 2. semester.
  • Der planlægges fire kurser af 5 ECTS på bacheloruddannelsen, der omhandler 1) innovation og entreprenørskab 2) forretningsmodeller og projektledelse 3) fra ide til bedre patientforløb i sundhedssektoren og 4) fra ide til produkt til produktion og virksomhed.
  • På kandidaten består forløbet af et udviklingsprojekt, en case-competition og tre kurser om henholdsvis kommercialisering, procesledelse og etik og ledelse.
  • Talentforløbet er tilgængeligt for studerende for alle Healths uddannelser. 

Om erhvervsperspektiverne i medicinuddannelsen

  • Forskere og praktikere fra erhvervslivet kan komme som gæsteundervisere, og de studerende kan komme på virksomhedsbesøg.
  • Der udbydes 1-3 valgfagskurser af 5 ECTS, som kan handle om medicinal- og medikoindustrien, entrepreneurship og etisk samarbejde med industrien.
  • De studerende får mulighed for at lave en bachelor- eller kandidatopgave til 10 ECTS i samarbejde med en privat virksomhed.  

Yderligere oplysninger

Henvendelser vedrørende talentforløbet:

Prodekan for talentudvikling Lise Wogensen Bach
Health, Aarhus Universitet
Mobil: 2548 8522
lwb@au.dk 

Henvendelser vedrørende erhvervselementerne på medicinuddannelsen:

Prodekan for uddannelse Charlotte Ringsted
Health, Aarhus Universitet
Mobil: 9350 8222
charlotte.ringsted@au.dk

Uddannelse, Videnskabelig medarbejder, Institut for Biomedicin, Health, Talentudvikling, Teknisk/administrativ medarbejder, Institut for Klinisk Medicin, Studerende, Health, Kommende studerende