16.12.2014 |
Dato | tor 05 mar |
Tid | 08:30 — 17:00 |
Sted | Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Campus Emdrup. Tuborgvej 164, 2400 København NV |
Den 5. marts 2015 holder forskningsprojektet TECHNUCATION konference i København om teknologiforståelse før, nu og frem blandt lærere, sygeplejersker og på professionsuddannelserne. Larry Cuban og John Dakers, to af verdens absolut førende forskere i skolereformer og teknologiforståelse, er hovedtalere ved konferencen, der præsenterer fem års forskningsresultater fra TECHNUCATION og retter fokus mod aktuelle udfordringer.
Hvis lærere og sygeplejersker ikke har de rette redskaber til at forstå, hvordan teknologien indgår som aktiv medspiller i hverdagen, så kommer teknologien let til at styre fagligheden. Professionsuddannelserne har derfor brug for redskaber til at arbejde med og forstå teknologi, fordi medarbejdere og deres profession bliver forandret af nye teknologier, som i stigende grad vælges og implementeres.
Technucation-projektet påviser blandt andet, at professionsuddannelserne har problemer med at uddanne personalet til arbejdslivets teknologianvendelse. Læring af relevante teknologier finder først sted på arbejdspladsen og mange lærere og sygeplejersker giver udtryk for, at de mangler kompetencer i teknologiforståelse.
Samtidig kan forskerne nu afvise, at problemet med manglende teknologiforståelse bare løses med den yngre generations entré på arbejdsmarkedet. Der er brug for helt nye indsatser baseret på en forståelse af samspillet mellem mennesker og teknologi. I forbindelse med konferencen udkommer og præsenteres således også den nye forskningsbaserede lærebog ”TEKU - En model for teknologiforståelse i praksis”.
Læs mere om konferencen og TECHNUCATION-projektet på www.technucation.dk
Oplægsholdere og paneldeltagere
Tilmeld dig afslutningskonferencen for TECHNUCATION d. 5. marts 2015 via linket her
TECHNUCATION - Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education - er et fem-årigt forskningsprojekt støttet af Det Strategiske Forskningsråd. Projektet er et samarbejde mellem Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Teknologisk Institut, Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol. Projektet har desuden involveret en lang række internationale forskere