Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyhedsbrev 68, november 2016

Kære alle Hermed sidste nyt:

25.11.2016 | Thomas G. Jensen

Ny vice-institutleder fra 1/12

Helle Prætorius overtager funktionen som vice-institutleder med ansvar for undervisning efter Ole Bækgaard, der pga. meget stort arbejdspres har valgt at trække sig fra posten. Ole takkes for enestående indsats i ledergruppen og for med stor succes at have opbygget instituttets ny undervisningsorganisation. Vi ser frem til samarbejdet med Helle, der har stor forskningsmæssig, undervisningsmæssig og organisatorisk erfaring. Helle er bl.a. formand for Akademisk Råd på fakultetet.

 

Hvad er egentlig instituttets strategi?

Som udmeldt i nyhedsbrevet fra maj arbejder vi ledergruppen dette år efter følgende mål:

  • • Klarhed om de økonomiske rammer for de kommende år, således der bliver arbejdsro og mindre usikkerhed
  • • Planlægning af indflytning i den ny bygning på en sådan måde at flytningen bliver effektivt gennemført og de nye midlertidige rammer udnyttes optimalt af hensyn til opretholdelse af forskningen og undervisningen – og dette skal bl.a. ske gennem medinddragelse
  • • Udvikling af undervisningsområdet sammen med undervisningsorganisationen og studienævn, således vi vi får størst mulig indflydelse på hvordan omverdenens krav til vores undervisning indfries

På de afholdte husmøder rundt om på instituttet og i institutforum har vi også på det sidste diskuteret strategi. 

Der er brug for, at vi alle i korte vendinger kan formulere, hvad der egentlig er det allervigtigste for instituttet. Vi kunne formulere det således: 

Bedst mulig biomedicinsk forskning og forskningsbaseret uddannelse

En så bred målsætning er imidlertid ikke nok, vi må også bryde strategien ned til langt mere konkrete målsætninger, hvorfor vi i den kommende tid i instituttets fora vil tage initiativ til nærmere at diskutere strategi og konkrete målsætninger. 

 

Registrering af ansøgninger

Som udmeldt tidligere skal fondsansøgninger, der udgår fra instituttet, registreres i systemet ReAp. Se nærmere her http://health.medarbejdere.au.dk/forskerstoette/ 

Som en foreløbig grænse for hvilke ansøgninger, der skal registreres, satte vi grænsen til 500.000 kr.

Efter en lang række drøftelser i Fakultetsledelsen er vi imidlertid nu endt med at vælge en lavere grænse nemlig 100.000 kr. Begrundelsen er, at vi derved får et bedre overblik over hvilke ansøgninger, der afsendes fra instituttet. Samtidig er udmeldingen fra Fakultetsledelsen og Institutledelsen, at oplysningerne ikke vil blive benyttet til kontrol af de enkelte forskere, men blot som et ledelsesværktøj på linje med mange andre. Desuden vil kun ganske få personer få adgang til indrapporteringerne i ReAp.

På Institut for Klinisk Medicin vil de også benytte grænsen på 100.000 kr.

Derfor: Alle ansøgninger over 100.000 fra instituttet skal altså fra nu af registreres i ReAp. Hvis I er I tvivl om, hvordan ReAp benyttes, kan I kontakte sekretariatet.

 

Forslag om kvalitetssikring af ansøgninger drøftes i instituttets fora

Vi foreslår nu et kvalitetssikringssystem af alle større ansøgninger fra instituttet (over 1 mio. kr.) og vil i den kommende tid drøfte forslaget i instituttets fora. Systemet går ud på følgende:

Alle ansøgninger over 1 mio. kr. skal i god tid inden ansøgningsdeadline (mindst 1 uge før) forbi institutlederen til kvalitetstjek.

Institutleder vil herefter med hjælp fra instituttets deltidsansatte fundraiser foretage en hurtig screening af ansøgningen og vurdere, om der er grundlag for en revision, og vurdere hvilken form for tilbagemelding til forskeren, der er påkrævet. Hvis det viser sig, at der er behov for en større gennemgang af ansøgningen og en evt. revision, vil institutlederen i samråd med ansøger aftale en procedure for, hvordan ansøgningen kan blive forsøgt forbedret. Dette kan f.eks. ske ved rådgivning fra en erfaren forsker, der ikke tilhører forskergruppen. Til at hjælpe med dette vil kunne benyttes forskere fra hele fakultetet. 

Hvis ansøgningen ikke sendes forbi institutleder i god tid inden ansøgningsfrist, risikeres det, at der ikke gives tilladelse til, at ansøgningen afsendes fra instituttet og i tilfælde af bevilling, at denne ikke kan oprettes.

 

Ny VIP stilling på instituttet

Adjunktstilling i cellebiologi med undervisning i cellebiologi og histologi

Opslag er ved at blive udarbejdet.

Baggrunden er afgang fra undervisningsområdet.

 

MUS samtaler

Alle instituttets faste VIP har været til MUS hos undertegnede og de tre vice-institutledere Birgitte Mønster, Thomas Corydon og Morten Nielsen. Der er nu vigtigt, at der bliver afholdt de resterende MUS samtaler med alle øvrige medarbejdere på instituttet, så hvis I mangler at holde MUS er det tiden. Vi vil senere registrere at samtalerne er blevet holdt.

 

Indstillinger til kåringen af Årets Danske Forskningsresultat 2016

Internetportalen videnskab.dk efterlyser indstilling af et forskningsprojekt, der fortjener særlig offentlig anerkendelse. Alle kan indstille forskere fra alle forskningsområder til og med 7. december. Der skal forelægges en kort beskrivelse af forskningsresultatet, en videnskabelig reference og en kontaktperson. Forskningen skal som udgangspunkt have været gennemført i 2016. Nærmere info: http://videnskab.dk/node/20618

 

Biomedicin deltager i nyt center for genomdata

Se nærmere her: http://health.au.dk/#news-9282

 

Overførsel af annuum 

Instituttet vil for at undgå mange omposteringer ift. annuumkonti fra 2016 til 2017 ”overføre” op til 5.000 kr. ubrugte midler pr VIP (gælder også for Ph.D.-studerende med annuumkonto). Overførslen sker automatisk.

 

Støtte fra NovoNordisk fonden til Visiting Scholar Fellowships @ Stanford Bio-X  

Ansøgningsdeadline: 8/2-2017. Yderligere information: http://novonordiskfonden.dk/da/content/visiting-scholar-stipendier-ved-stanford-bio-x

 

Referat fra instituttets SU afholdt den 3. oktober

http://biomed.medarbejdere.au.dk/organisation/moedefora-og-referater/samarbejdsudvalg-referater/referater-2016/moede-03-102016/

 

Referat fra institutforum afholdt den 3. oktober

http://biomed.medarbejdere.au.dk/organisation/moedefora-og-referater/institutforum-referater/referater-2016/03-10-2016/

 

Referat fra møde i Akademisk Råd den 22. september

http://health.au.dk/fileadmin/www.health.au.dk/Om_Health_Ekstern/Naevn_og_udvalg/Filer/Akademisk_raad_referat_22_september_2016_pdf.pdf

 

Med venlig hilsen

Thomas G. Jensen

Administrativt, Alle grupper, Institut for Biomedicin, Institut for Biomedicin, Politik og strategi