Sådan undgår du problemer med phishing mails

I øjeblikket er AU ramt af en ny stime af phishing mails så vær opmærksom, før du klikker på links i mail, ellers kan du blive den næste, der bider på krogen.

14.03.2018 | Malene Hjulmand Bundgaard

Foto: Unsplash

AU oplever i øjeblikket en stigning i antallet af phishing mails, og samtidigt også en stigning i antallet af medarbejdere, som klikker på links i disse mails. AU IT opfordrer derfor alle til at være ekstra opmærksomme og lade være med at klikke på links, hvis man er det mindste i tvivl om ægtheden af en mail.

Typiske kendetegn ved en phishing mail

  • Stavefejl og grammatiske fejl.
  • Opfordringer til at handle nu, fx "klik på linket for at undgå, at din mailkonto bliver lukket". 
  • Opfordringer til at videregive fortrolige oplysninger, fx kodeord eller kontooplysninger, via link i mailen eller ved at svare på mailen.
  • Opfordringer til at åbne vedhæftede filer.
  • Links der ser officielle eller velkendte ud, men ved ’mouse over’ afslører, at de fører et andet sted hen.
  • Afsenderadresse der ved nærmere eftersyn ikke er officiel, fx <aarhusuniversity12@gmail.com>

Har du modtaget en phishing mail, skal du blot slette den. Er du i tvivl om, hvorvidt der er tale om en phishing mail, kan du kontakte din lokale IT-support – au.dk/it.   

Er du kommet til at klikke på et link, videregive personfølsomme oplysninger eller åbne en vedhæftet fil i en phishing mail, skal du kontakte din lokale IT-support med det samme, så de kan begrænse skaden og rette op på problemet hurtigst muligt.

Administrativt, Administration (Faglighed), Alle grupper, Alle AU-enheder, AU IT, Videnskabelig medarbejder, Health, Teknisk/administrativ medarbejder