Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Aarhus Universitet lancerer ny AU webshop

Aarhus Universitet har længe trængt til en ny webshopløsning, der imødekommer behovet fra medarbejdere og studerende. Fredag den 1. maj gik den nye AU webshop i luften. Webshoppen er bygget på et brugervenligt standardsystem, der både kan håndtere interne handler og integration til AU’s regnskabssystem.

04.05.2020 | Louise Asmund-Hjorth

Foto: Colourbox

AU webshop er en gennemtestet webshop-løsning til universitets medarbejdere og studerende. Webshoppen er tidsvarende, kan håndtere gængse betalingstyper, og så er sikkerheden i top.

Det har været et ønske blandt universitetets medarbejderne at få en ny webshop , som kunne håndtere både fysiske og elektroniske produkter, og hvor det ville være nemt at handle internt. Valget faldt på en standard Magento-løsning, som bruges af et hav af danske webshops. Med AU webshop har vi sikret en langtidsholdbar opgradering af universitetets muligheder for at gøre produkter tilgængelige for medarbejdere, studerende – og på sigt borgere”, fortæller Anette Svejstrup, sekretariatschef i Økonomisekretariatet, AU Økonomi og Bygninger.

Forskellige produkter stiller krav til brugervenlige kategorier
AU webshop indeholder produkter, man enten køber eller lejer. Studerende kan bl.a. købe bøger og manualer, kaffe-klippekort og vaskekort - og betale for depositum ved leje af fx festlokaler, studiepladser og forskellige former for øvelsesudstyr. Tilmelding til arrangementer foregår fortsat i ’Conference Manager’.
Der er med andre ord tale om lidt af en blandet landhandel i produktsortimentet. Derfor har AU Brugeroplevelser ydet kvalificeret hjælp i forhold til kategorisering af produkterne. På den baggrund er det blevet til følgende seks kategorier i AU webshop: Dokumentation, lokaler og faciliteter, litteratur, software licenser, udstyr og ydelser.

Nemt at handle internt
Interne handler var lidt af en udfordring i den gamle webshop pga. faktureringen, hvilket betød at meget få benyttede sig af muligheden. Det bliver der forhåbentlig lavet om på nu, hvor man i AU webshop nemt og med relativt få oplysninger kan gennemføre en intern handel”, fortæller Anette Svejstrup.

Efter sommerferien inviteres alle institutter til et orienteringsmøde, så flere kan få kendskab til AU webshop og muligheden for at sælge produkter.

Produktsortiment udvides i løbet af 2020 og 2021
Planen er, at Science museernes merchandise også kommer på webshoppen hen over efteråret 2020. I løbet af 2021 vil fakulteternes og fællesadministrationens IT-webshops, der sælger hardware og software, ligeledes blive en del af AU webshop. 

Yderligere oplysninger

Administrativt, Administration (Faglighed), Alle grupper, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet, Teknisk/administrativ medarbejder, Health