Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Advisory Board anbefaler...

Der kom flere konkrete anbefalinger på bordet, da Healths rådgivende panel var på virtuelt besøg. Fire emner var på den fælles dagsorden: Internationalisering af uddannelserne, ekstern funding, rekruttering og ligestilling. Men institutterne fik også en håndfuld råd med på vejen.

24.11.2020 | Ulla Krag Jespersen

Dekan Lars Bo Nielsen og den øvrige fakultetsledelse mødtes i år med Advisory Board på Zoom.

Da Healths internationale panel af rådgivere i forrige uge tjekkede ind på fakultetet, skete det helt i overensstemmelse med tidens dominerende mødestil - på Zoom.

Fra syv europæiske lande sad medlemmer af Advisory Board klar til at give inspiration og gode råd om de strategiske indsatsområder, som fylder mest på fakultetet lige nu.

Et vigtigt indsatsområde er internationalisering af uddannelserne. Et af fakultetets erklærede mål er ti nye summer schools i 2021 og tilbud om mobilitetsstipendier og sabbaticals til undervisere.

I sine anbefalinger pegede panelet bl.a. på incitamenter for undervisere, så der følger ikke bare penge, men også prestige med et udlandsophold, tilbud om flere kurser og forløb på engelsk og muligheden for at invitere udvekslingsstuderende ind på dele af uddannelserne.

Men der var samtidig en erkendelse af, at sproget er en udfordring for udveksling, da store sprogområder som tysk og fransk næsten udelukkende underviser på egne sprog. I panelet var der derfor enighed om, at valgfag og summer schools på kandidatniveau er de mest nærliggende steder at etablere et fælles, internationalt studiemiljø.

Der var også bred tilslutning til ideen om fælles udvekslingsprogrammer for undervisere, fx i form af halvårlige sabbaticals eller kortere besøg på nogle uger, hvor undervisere inden for specifikke fagområder får mulighed for at møde og inspirere hinanden. Men det er samtidig vigtigt, at udlandsaktiviteter giver merit og er karrierefremmende, lød budskabet.

 Fakultetet har de seneste år haft særligt fokus på ekstern funding. Advisory Board gav input til EU-ansøgninger, hvor rådet lød, at det er afgørende at have professionel forskningsstøtte og dyrke både akademiske og industrielle partnerskaber i god tid.

Nye normer for rekruttering har været på fakultetets dagsorden gennem længere tid, og udfordringen ved at rekruttere udenlandske medarbejdere er bl.a., at det er et krav i forbindelse med ansættelser i klinikken, at man skal kunne begå sig på dansk. Advisory Board opfordrede til også at have fokus på interne karrieremuligheder.

En løsning kunne være at ansætte folk til udelukkende at undervise, som også er en udbredt praksis i Storbritannien, mente flere i panelet. 

Endelig var ligestilling på programmet. Blandt forslagene til at fremme ligestilling var at sætte fokus på antallet af karriereår frem for alder. Men det var også en pointe, at ledelsen skal være meget tydelig i at formulere forventninger, både til den enkelte og til den arbejdspladskultur, man ønsker. Det kan fx handle om ikke at fokusere blindt på resultater, men også på hvordan man skaber resultaterne i et samspil med kolleger og bidrager til universitetets udvikling, også kaldet 'academic citizenship". 

Advisory Boards råd til institutterne

 

Institut for Biomedicin

  • Stor ros til iværksætteriet på instituttet
  • Evaluér den interne organisation og sørg for sammenhæng med klinikken
  • Overvej incitamenter i forbindelse med undervisning
  • Skab endnu mere dynamik ved at gøre instituttets ledelsesfunktioner tidsbegrænsede

Institut for Klinisk Medicin

  • Fortsæt det gode arbejde med at udvikle kandidatuddannelsen i medicin – og suppler med en ny masteruddannelse i neuroscience
  • Sæt aktivt ind med hjælpetilbud, der kan øge instituttets EU-funding
  • Arbejd målrettet på at ansætte flere kvinder i de kliniske professorater

Institut for Odontologi og Oral Sundhed (IOOS)

  • Søg flere interdisciplinære forskningssamarbejder med andre medicinske fagområder på tværs af universitetet og tydeliggør instituttets styrke
  • Inddrag internationale uddannelsesinstitutioner med at udvikle og samtænke alle de orofaciale uddannelser – og del erfaringerne som ’first movers’ med andre, som har lysten, men ikke modet til at fusionere. Samfund overalt efterspørger det, IOOS er i gang med
  • Udbyg mulighederne for samarbejde på instituttet og udnyt de forskellige kompetencer – også de studerendes – i udviklingen af uddannelserne og i selve undervisningen fx med mere blended learning og edu-it

Institut for Folkesundhed

  • Definér, hvad I forstår ved diversitet, og anvend diversitetsbegrebet til andet og mere end køn. Overvej, om det er relevant at forbinde diversitet med inklusion
  • Investér i talentudvikling fx ved at udvikle programmer, der kan støtte udviklingen af særligt kvinders akademiske karrierer
  • Reducér den videnskabelige mangfoldighed på instituttet ved fx at samle nogle af forskningsenhederne, så I får lettere ved at positionere jer og tiltrække ekstern finansiering. Inddrag løbende medarbejderne i processen

 Institut for Retsmedicin

  • Udnyt ny kontakt til Retsmedicinsk Institut fra Köln UH, som er skabt via advisory board.  Instituttet er sammenligneligt i størrelse og setup og værdifuldt til sparring og spejling
  • Bliv bedre til at søge EU-midler ved at etablere flere samarbejder med peers i andre EU-lande og vær samtidig mere kreativ med at koble calls til retsmedicin
  • Team up med andre retsmedicinske selskaber i Norden om fælles standarder for kvalitet i myndighedsbetjening og lav skandinaviske ’best practices’

Der skal nu følges op – både i fakultetsledelsen og lokalt på institutterne – på anbefalingerne fra Advisory Board. På fakultetets årlige strategidag den 10. december vil anbefalingerne indgå i drøftelserne af nye initiativer under fakultetets indsatsområder. 

Se medlemmerne af Healths Advisory Board

Politik og strategi, Videnskabelig medarbejder, Health, Health, Administrativt, Teknisk/administrativ medarbejder