Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Advisory Board: Brug de studerende som katalysatorer for internationalisering

Da Healths Advisory Board besøgte Institut for Folkesundhed, var der både konkrete, let omsættelige råd og langsigtede visioner på bordet. Én indsigt står dog særligt skarpt efter snakken med de eksterne rådgivere: De studerende skal spille en større rolle i internationaliseringsarbejdet.

10.12.2018 | Sabina Bjerre Hansen

Der var kreative idéer i spil, da instituttet diskuterede internationalisering af uddannelser med repræsentanter fra Healths Advisory Board. Foto: Annette Bachmann.

Der var kreative idéer i spil, da instituttet diskuterede internationalisering af uddannelser med repræsentanter fra Healths Advisory Board. Foto: Annette Bachmann.

Instituttets ledelse og undervisere kan og skal ikke alene internationalisere uddannelserne på IFS. Det var meldingen fra Janet Metcalfe, leder af forsknings- og rådgivningscentret Vitae i Cambridge, og Seppo Meri, professor i immunologi ved universitetet i Helsiniki, da de besøgte instituttet i begyndelsen af november 2018.

De to Advisory Board-medlemmer pegede fx på, at udlandsophold, uanset om de er korte eller lange, vil være gavnlige for både undervisere og studerende. Besøg på universiteter i udlandet skal stimulere underviserne til at udvikle deres kurser fx gennem deltagelse i møder med eksperter i internationalisering af undervisning. Og de studerende skal inspireres og motiveres af de internationale læringsmiljøer og det globale mind-set.

Kurser på engelsk gør det ikke alene

Et andet vigtigt budskab var, at internationalisering er mere end at udbyde kurser på engelsk. Der skal altså tænkes i en bred definition af begrebet, så instituttet ikke falder i fælden med blot at formidle den samme viden på et andet sprog.

I den forbindelse fik instituttet konkrete forslag til forskellige aktiviteter:

  • Indgå samarbejdsaftaler om både forskning og undervisning med udenlandske universiteter, fx ved at udbyde Massive Open Online Courses (MOOC-kurser) i fællesskab.
  • Inddrage internationale cases med globalt sundhedsperspektiv i undervisningen.
  • Skabe et multikulturelt læringsmiljø ved at tiltrække flere internationale studerende eller ved at initiere projektarbejde med udenlandske studerende, som er tilknyttet andre danske universiteter.
  • Introducere krav om internationalt aspekt i kandidatafhandlinger.
  • Organisere internationale konferencer og rundbordssamtaler med internationalisering af uddannelser som tema.
  • Identificere lokal forskning af international interesse (fx doping) og oprette internationale kurser i det.

Det videre arbejde

”Vi fik godt og konstruktivt input til, hvordan vi kan gribe internationalisering an i forhold til instituttets uddannelser. Nu skal vi så konkretisere, omsætte og implementere de forskellige input. Det er ikke noget, vi kan gøre fra én dag til en anden, men vi vil tage det med i det internationaliseringsarbejde, der allerede er i gang,” siger viceinstitutleder for uddannelse Kirsten Frederiksen.

”Der er nogle lavthængende frugter, som vi kan plukke med det samme. Og det gør vi selvfølgelig. Men vores ønske er at lægge en langsigtet og fremsynet strategi, som gør vores uddannelser attraktive og holdbare mange år frem – både nationalt og internationalt, siger hun.”

I første omgang bliver al input fra mødet med Advisory Board samlet sammen – og så går den vigtige viden videre til studienævn, uddannelsesteams og institutledelse, som skal arbejde med de forskellige anbefalinger i praksis. Underviserne og de studerende bliver inddraget løbende.

Læs mere i artiklen Healths Advisory Board besøger IFS

Uddannelse, Administration (Faglighed), Ph.d.-studerende, Institut for Folkesundhed, Institut for Folkesundhed, Arrangement, Teknisk/administrativ medarbejder, Videnskabelig medarbejder