Da Healths Advisory Board besøgte Institut for Folkesundhed, var der både konkrete, let omsættelige råd og langsigtede visioner på bordet. Én indsigt står dog særligt skarpt efter snakken med de eksterne rådgivere: De studerende skal spille en større rolle i internationaliseringsarbejdet.
10.12.2018 |
Instituttets ledelse og undervisere kan og skal ikke alene internationalisere uddannelserne på IFS. Det var meldingen fra Janet Metcalfe, leder af forsknings- og rådgivningscentret Vitae i Cambridge, og Seppo Meri, professor i immunologi ved universitetet i Helsiniki, da de besøgte instituttet i begyndelsen af november 2018.
De to Advisory Board-medlemmer pegede fx på, at udlandsophold, uanset om de er korte eller lange, vil være gavnlige for både undervisere og studerende. Besøg på universiteter i udlandet skal stimulere underviserne til at udvikle deres kurser fx gennem deltagelse i møder med eksperter i internationalisering af undervisning. Og de studerende skal inspireres og motiveres af de internationale læringsmiljøer og det globale mind-set.
Et andet vigtigt budskab var, at internationalisering er mere end at udbyde kurser på engelsk. Der skal altså tænkes i en bred definition af begrebet, så instituttet ikke falder i fælden med blot at formidle den samme viden på et andet sprog.
I den forbindelse fik instituttet konkrete forslag til forskellige aktiviteter:
”Vi fik godt og konstruktivt input til, hvordan vi kan gribe internationalisering an i forhold til instituttets uddannelser. Nu skal vi så konkretisere, omsætte og implementere de forskellige input. Det er ikke noget, vi kan gøre fra én dag til en anden, men vi vil tage det med i det internationaliseringsarbejde, der allerede er i gang,” siger viceinstitutleder for uddannelse Kirsten Frederiksen.
”Der er nogle lavthængende frugter, som vi kan plukke med det samme. Og det gør vi selvfølgelig. Men vores ønske er at lægge en langsigtet og fremsynet strategi, som gør vores uddannelser attraktive og holdbare mange år frem – både nationalt og internationalt, siger hun.”
I første omgang bliver al input fra mødet med Advisory Board samlet sammen – og så går den vigtige viden videre til studienævn, uddannelsesteams og institutledelse, som skal arbejde med de forskellige anbefalinger i praksis. Underviserne og de studerende bliver inddraget løbende.
Læs mere i artiklen Healths Advisory Board besøger IFS