Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Akutknap: Få springer køen over

Lægevagten i Region Midtjylland og Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden har testet en akutknap, der har ladet borgere springe køen over, hvis det hastede. Ny forskning fra Aarhus Universitet viser, at kun tre procent har benyttet sig af akutknappen, som Region Hovedstadens Akutberedskab allerede har gjort permanent.

20.02.2019 | Helle Horskjær Hansen

Forsøget med akutknappen kørte i sidste halvdel af 2017. I Region Midtjylland var der i 2017 cirka 660.000 kontakter til lægevagten, og samme år var der cirka 940.000 kontakter til Akuttelefonen 1813. Tidligere undersøgelser har vist, at fem procent af dem, der kontaktede lægevagten, anså, at årsagen til kontakten var af så alvorlig grad, at vedkommende skulle tale med en læge omgående.

Forsøget med akutknappen kørte i sidste halvdel af 2017. I Region Midtjylland var der i 2017 cirka 660.000 kontakter til lægevagten, og samme år var der cirka 940.000 kontakter til Akuttelefonen 1813. Tidligere undersøgelser har vist, at fem procent af dem, der kontaktede lægevagten, anså, at årsagen til kontakten var af så alvorlig grad, at vedkommende skulle tale med en læge omgående. Foto: Region Midtjylland

Du er nu nummer syv i køen, vent venligst. Den besked er velkendt, når man ringer til lægevagten, men ved at klikke en ekstra gang har man, som et forsøg, kunnet få en forlomme i telefon-køen. Nu er forsøget slut og det viser sig, at kun tre procent har benyttet sig af akutknappen.

”Jeg er positivt overrasket over, hvor få der har brugt akutknappen. Alle, jeg har talt med før forsøget, har skudt over de tre procent, så frygten for misbrug af knappen er ubegrundet,” siger ph.d.-studerende, Jonas Boysen Fynboe Ebert fra Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet, der står bag undersøgelsen.

Akutknappen kan især gøre en forskel for en særlig gruppe patienter, mener Jonas Fynboe Ebert:

“Det har overrasket mig, hvor mange der ringer ind til lægevagten og Akuttelefonen 1813 med brystsmerter. Der er mange flere, end man tror. I disse tilfælde vil lægen ofte mistænke en blodprop i hjertet, og det er jo så alvorligt, at den syge burde have ringet 112. For dem kan akutknappen være relevant,” siger forskeren.

Opgiver fordi køen er for lang

Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden har netop gjort akutknappen permanent. Det fortæller Marie Baastrup, enhedschef i Region Hovedstadens Akutberedskab.

”Akutknappen er med til at øge trygheden for akut syge borgere, der har brug for at komme til at tale  med en læge eller sygeplejerske ved Akuttelefonen 1813 med det samme. Vores data og erfaringer viser, at borgere i Region Hovedstaden har en god fornemmelse for, hvornår det er nødvendigt at trykke sig foran for at få hjælp akut”, siger hun.

Jonas Boysen Fynboe Ebert regner med, at lægevagten i Region Midtjylland følger trop.

"Erfaringerne med knappen har været gode. Vi forventer at kunne præsentere yderligere resultater fra projektet inden for de næste seks måneder. Her vil vi fokusere på, hvad vagtlægerne og 1813-medarbejderne synes om akutknappen, og på, om det at have muligheden for at benytte akutknappen øger trygheden og tilfredsheden hos borgerne," fortæller Jonas Boysen Fynboe Ebert.

Ved to en halv procent af alle opkald til lægevagten, kontaktede vagtlægen omgående en ambulance med udrykning.

"Der er således risiko for, at nogle af de, der kontakter lægevagten eller 1813 med mere alvorlige problemstillinger kan komme til at vente uhensigtsmæssigt længe i telefonkøen. Omvendt er der måske nogen, der opgiver på grund af ventetiden og i stedet vælger at kontakte 112, selvom årsagen til kontakten er af en karakter, der kunne være håndteret i lægevagten/Akuttelefonen 1813,” siger forskeren.

Bag om resultatet

  • Studiet er et randomiseret interventionsstudie
  • Studiet er finansieret af TrygFonden, Praksisforskningsfonden, Multipraksisudvalgsfonden (MPU-fonden) og Kvalitets- og efteruddannelsesfonden (KEU)
  • Samarbejdspartnere: Lægevagten i Region Midtjylland og Akuttelefonen 1813.

Kontakt

Ph.d.-studerende Jonas Boysen Fynboe Ebert
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed
Mobil: 25 30 92 92
jonasebert@ph.au.dk

 

Forskning, Offentligheden/Pressen, Health, Health, Ph.d.-studerende, Institut for Folkesundhed, Teknisk/administrativ medarbejder, Videnskabelig medarbejder