Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

At skabe noget nyt i en “spændende krisetid”

Frederik Fischer (M.A. '10) ser den økonomiske krise som en enestående mulighed for at skabe noget nyt. Derfor har han startet Tame, en søgemaskine, der finder det bedste indhold fra Twitter. Nu åbner han et kontor i Silicon Valley med sine partnere.

07.04.2014 | AU Alumni

Frederik Fischer (M.A. '10) ser den økonomiske krise som en enestående mulighed for at skabe noget nyt. Derfor har han startet Tame, en søgemaskine, der finder det bedste indhold fra Twitter. Nu åbner han et kontor i Silicon Valley med sine partnere.

Det var ikke nemt at sige farvel, men det var alligevel hvad Frederik Fischer gjorde. Den unge tyske journalist havde arbejdet for forskellige produktionsselskaber, på Financial Times i Tyskland, på ZDF og i Washington. 

Hans kærlighed til traditionel journalistik er stadig stor. Men mediebranchen er i krise, fordi folk i højere grad får deres nyheder fra internettet frem for traditionelle nyhedsmedier. Derfor besluttede Fischer endeligt at sige farvel til den gamle industri for at begynde at arbejde i en ny retning.

“Jeg synes, det er en rigtig spændende tid, fordi den her forstyrrelse giver plads til nye ideer. Det her er en fantastisk mulighed for at starte noget selv”, siger han.

AU Alumni har fået fat i Fischer i en lille pause i hans travle program. Da vi endelig taler i telefon sammen, er han til en konference i Tyskland og har kun kort tid til rådighed. Han undskylder høfligt for ikke at have mere tid, men der er ingen tvivl om, at han er en travl mand i øjeblikket.

Fischer har en vision for sit firma Tame, og den er stor. Han fortæller, at særligt unge mennesker ikke længere benytter sig af traditionelle medier som deres primære nyhedskilde. I stedet bruger de sociale medier. Men her er der ingen journalistisk etik til at sortere, hvad der har værdi.

“Og det er, hvad jeg gerne vil ændre. Jeg vil skabe en algoritme, der automatisk skaber overblik over alle de informationer, der er derude. Den skal finde det indhold, der har værdi. Det er visionen”.

Aarhus var begyndelsen
Vejen til visionen startede med kedsomhed, bekymring og følelsen af, at noget måtte ændres. Efter at have haft “et meget kedeligt kontorarbejde”, som han forklarer det, valgte Fischer at arbejde som journalist, hvilket han virkelig syntes, var spændende. Men industrien blev hårdt ramt af krisen og han begyndte at miste tilliden til de etablerede medier.


“Jeg fulgte med i, hvad de store udgivere og produktionsselskaber foretog sig, og jeg følte virkelig, at ingen af dem virkelig forsøgte at tilpasse sig de
grundlæggende ændringer, der var i gang med at ske”, siger Fischer.

Derfor besluttede han at flytte til Aarhus for studere på Erasmus Mundus Master in Journalism på Aarhus Universitet. Her fandt han den inspiration, der ville blive begyndelsen til Tame. 

Kort forklaret er Tame en søgemaskine, der finder det mest relevante indhold, emner og personer på Twitter.

“Miljøet på Mundus programmet var virkeligt inspirerende, fordi vi var fra så mange forskellige lande, og derfor havde vi hver især forskellige erfaringer og vilde ideer”.

En lille gruppe fra programmet begyndte at mødes og diskutere deres ideer. I begyndelsen troede Fischer ikke, at det kunne blive noget stort, men “dynamikken var virkelig fed” , så de besluttede at give det en chance.

Sammen med Torsten Müller begyndte han at arbejde på en idé, der ikke blev realiseret. Men fra arbejdet med denne idé fik de den erfaring og økonomisk kapital, der skulle til for at kunne starte Tame.

En grund til at lytte
Men for virkelig at kunne komme i gang behøvede de en god web udvikler, hvilket er ekstremt svært at finde. Web udviklere er eftragtede, så hvis man giver lille eller ingen løn, er det svært. Men ved hjælp af networking og en god fortælling lykkedes det at finde den rigtige, fortæller Fischer.

“Networking betyder alt. Uanset om man har penge eller ej, så er det nødvendigt at networke helt vildt, for at finde gode folk. Der er ikke andet at gøre, for konkurrencen derude er hård”.

Men det er langt fra nok bare at snakke med folk. Man har brug for en god fortælling. Når man er til en konference eller et arrangement, handler det hele om, hvorvidt man er i stand til at fortælle sin historie på en skarp måde. Man skal give folk en god grund til at lytte til en.
Frederik Fischer Hvis du har en vision, der virkelig lyder lovende og tiltalende, så vil folk lytte til dig, og medierne vil skrive om dig. Og på et tidspunkt får du et brand, og det brand er rigtig meget værd - også mange penge værd

“Hvis du har en vision, der virkelig lyder lovende og tiltalende, så vil folk lytte til dig, og medierne vil skrive om dig. Og på et tidspunkt får du et brand, og det brand er rigtig meget værd - også mange penge værd”, siger Fischer.

Han understreger, at det er vigtigt at sprede sin fortælling. Både gennem medier men også gennem sine egne netværk, så man skaber et personligt brand, som man kan bruge.

Det amerikanske kontor

Fortællingen om Tame er blevet så god, at Fischer og hans partnere er begyndt at fortælle den i USA. Som en del af de seks udvalgte deltog de for nyligt i “The German Silicon Valley Accelerator” program, hvilket betød, at grundlæggerne fik en tre-måneders tur til San Francisco.

Her havde de mulighed for at lære af de bedste i branchen, for at møde mentorer og udvide deres netværk. I løbet af deres besøg fandt de en ny investor, som er tysker men har boet i USA de seneste syv år.

“Nu vil han tage tilbage til USA og åbne et kontor til os der. Samtidig vil han forsøge at finde flere investorer, for det er nemmere, når man allerede har et netværk i San Francisco”, siger Frederik Fischer, inden han igen må tilbage til sin konference.

Om Frederik Fischer:

  • M.A. i Business and Finance Journalism fra City University London, 2011.
  • M.A. i Media Studies fra Aarhus University, 2010.
  • Fischer har taget sin M.A. som en del af Erasmus Mundus Master in Journalism, Media and Globalisation, hvor man læser et år i Aarhus og et år i et andet europæisk land.
  • Fischer har fem års professionel erfaring som journalist og har tidligere arbejdet som HR Manager.
  • Blandt andet har han arbejdet for ARD, ZDF, Arte, 3sat, BR, Deutsche Welle, FTD, Zeit Online, TAZ, tape.tv og Business Punk.
  • I 2012 grundlagde han Tame med sine kolleger Arno Dirlam og Torsten Müller.

Skab kontakt til Frederik Fischer på LinkedIn her.

Hvis du vil vide mere om Tame, kan du se deres nedenstående video for at få en bedre forståelse for, hvad de vil, og hvordan man kan bruge det: (Videoen er på tysk men med undertekster)


Vil du lære mere om, hvordan man skaber et godt netværk og får de bedste

muligheder ud af det? Så prøv “The Networking Journey” håndbogen.

Skrevet af Tatiana Tilly
tati@asb.dk

 

 

 

Samarbejde, Ekstern målgruppe, Aarhus Universitet, Alumne