Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

AU Challenge-finale i bæredygtighedens tegn

300 gæster overværede fredag finalen i den tværfaglige casecompetition AU Challenge, hvor 9 teams af studerende præsenterede innovative løsninger på virksomhedscases om bæredygtighed.

18.11.2019 | Signe Schou

De 3 vinderteams på scenen. Foto: Martin Gravgaard

Det store søauditorium summede af forventning, da døren til salen blev lukket. På forreste række sad repræsentanter for Hedeselskabet, Aarhus Kommune og VisitDenmark, som et døgn forinden havde stillet 3 virksomhedscases til i alt 34 tværfaglige teams.

Tidligere på dagen var 9 teams blevet udvalgt til at gå videre i finalen, og de havde brugt dagen på at finpudse deres præsentationer og forberede sig på dommernes spørgsmål.

Talentfulde studerende

”De studerende er fantastisk talentfulde, og niveauet i de forskellige projekter har været utrolig højt. Vi er blevet udfordret og inspireret på de tanker, vi selv har om plastic og genanvendelse. Vi havde ikke forventet, at vi ville få så meget tilbage i den her proces,” siger Henrik Seiding, Direktør for Magistratsafdelingen for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune.

Han understreger, at Aarhus Kommune netop finder det vigtigt at være med til at sætte en dagsorden om bæredygtighed og bl.a. derfor går med i AU Challenge.

“Det er meget attraktivt for os at være med her sammen med Aarhus Universitet og de studerende. Vores tilstedeværelse giver os også mulighed for at profilere os som en interessant arbejdsplads, der arbejder med en bæredygtighedsdagsorden på et højt niveau – og så får vi som sagt rigtig meget ud af at få præsenteret de studerendes tanker,” siger Henrik Seiding.

Faglige forskelle som brændstof

En casecompetition er et format, hvor man skal arbejde og levere under pres. Det tværfaglige aspekt lægger en yderligere udfordring til. Et team, der ikke kender hinanden i forvejen, skal formå at udvikle løsninger på højt niveau på 24 timer. Og deri ligger både styrken og læringsaspektet i en tværfaglig casecompetition som AU Challenge.

”For AU er samarbejde med erhvervslivet vigtigt. Casecompetitions skaber konkret værdi for både vores samarbejdspartnere og vores studerende. Det giver universitetet mulighed for at indgå nære partnerskaber og i dette tilfælde helt konkret for at sætte bæredygtighed på dagsordenen,” siger Birgit Enevoldsen, Head Coordinator for AU Challenge, og fortsætter:

”Vi ser her, hvordan de studerende kommer overens med deres forskelle i faglighed og nationalitet, og bruger dem som brændstof til at hæve innovationshøjden i deres ideer og løsninger.”

Tværfaglige fællesskaber

Sebastian Scott Engen læser Cognitive Science på 5. semester, og bæredygtighed var afgørende, da han valgte at deltage i AU Challenge. Det samme gælder for Freja Nana Dowa Rohde Monney, som læser Psykologi på 7. semester. De fremhæver begge det meningsfulde i at arbejde med cases, som giver mening for samfundet på sigt. De peger også begge på tværfagligheden som det element, der har været mest positivt ved oplevelsen.

”Det bedste ved at være med i AU Challenge har været at møde andre studerende. Tværfagligheden har givet en forståelse af, hvad andre fagligheder kan. Det vigtigste, jeg har lært i processen, er at stole på min egen faglighed og have tillid til, at de andres faglighed kan det, jeg ikke kan, siger Freja Nana Dowa Rohde Monney.

”Den vigtigste ting, jeg har lært, er at fokusere på at have alle aspekter af en business case med. Det har også været helt afgørende, at vi var flere fagligheder i gruppen. Det har virkelig flyttet noget at kunne trække på bred viden, når man skal arbejde i dybden med en virksomhedscase,” siger Sebastian Scott Engen.

Vandt med genanvendelsesmærke og tekstil af træfibre

Både Freja Nana Dowa Rohde Monney og Sebastian Scott Engen oplevede det som en stor udfordring at stå på scenen og præsentere deres case efter 24 timers intenst arbejde under tidspres og med meget lidt søvn.

”Ikke alene skal man præsentere på en skarp måde, men bagefter skal man være klar med uddybende svar på dommernes spørgsmål. Det har krævet mod at stå ved vores ide, selv om den ikke var fuldt udviklet, og vi risikerede at komme til kort over for et spørgsmål,” siger Sebastian Scott Engen.

De to studerende vandt AU Challenge i hver sin kategori: Freja Nana Dowa Rohde Monneys team med en ide til at øge genanvendelsen af plastic i Aarhus Kommune ved bl.a. at inddrage private virksomheder i indsamling og genanvendelse og indføre et ’genanvendelsesmærke’ på samme niveau som det eksisterende økologi-mærke. Sebastian Scott Engens team med en ide til et partnerskab mellem Hedeselskabet og tøjproducenten Bestseller, som skal føre til anvendelse af træfibre i tekstilproduktion.


Fakta om AU Challenge:

142 studerende fra 55 studieretninger, heraf ca. 42% internationale, blev fordelt i 34 teams. De deltog i 3 indledende workshops (teambuilding, case solving, case presentation), der skulle give dem viden og kompetencer til løsningen af en virksomhedscase. 3 virksomheder stillede cases, og de studerende besøgte hver virksomhed for at få en dybere forståelse for deres udfordringer og forretningsområder.

De studerende fik selve casen præsenteret dagen før finalen, torsdag kl. 9, og efter et udskilningsløb blev 9 valgt ud til finalen. Hver virksomhed valgte en vinder af deres respektive case. Præmien er 10.000 kr., og de studerende kommer desuden ud i virksomhederne i en periode for at arbejde med at gøre deres case til virkelighed.

Bæredygtighed var også et aspekt i den praktiske afvikling af AU Challenge. Bl.a. blev der serveret vegansk mad, og de studerende fik genopfyldelige vandflasker og goodiebags med genbrugsgaver. Ved præmieoverrækkelsen modtog de studerende et trofæ fremstillet af resttræ fra et snedkeri og et lille fyrretræ med rod, som kan plantes ud.

 

Rambøll Management Consulting bidrog med workshops i case solving og case presentation. Tuborgfondet støttede AU Challenge med funding. 

De 3 virksomhedscases:

Hvordan gør vi det til en fælles agenda for danskerne at plante træer? Spurgte Hedeselskabet i deres case. De efterlyste perspektiver for, hvordan og gennem hvilke partnerskaber, de kunne nå deres mål om at optage 200.000 tons CO2 i træer på dansk jord indenfor 30 år.

VisitDenmark bad om ideer, der belyste de socio-økonomiske effekter af turisme og muligheder for at sprede besøg over alle årets måneder samt tiltrække flere turister til mindre besøgte områder.

Aarhus Kommune ville gerne se konkrete og nytænkende initiativer til at nedbringe produktionen og øge genanvendelsen af plastic.

Arrangement, Studerende, Alle AU-enheder, Universitetsledelsens Stab, Uddannelse, Videnskabelig medarbejder, Samarbejde, Teknisk/administrativ medarbejder, Ph.d.-studerende