AU-forskere nominerede til årets danske forskningsresultat 2014

Videnskab.dk uddeler hvert år prisen for årets danske forskningsresultat. De ti forskningsresultater, som i år skal kæmpe om læsernes stemmer, er netop blevet offentliggjort. Forskere fra Aarhus Universitet er repræsenteret i fire af de ti nomineringer.

17.11.2014 | Malene Løvig Nielsen

Forskere fra Institut for Biomedicin står bag et af de ti nominerede forskningsresultater. De har vist, hvordan immunsystemet bliver aktiveret, så det nedbryder bakterier.

Hvad er årets danske forskningsresultat 2014? Videnskab.dk har ud fra 48 indstillede forslag fra universiteter, journalister og læsere udpeget ti fantastiske forskningsresultater, som læserne nu kan stemme om. AU-forskere er repræsenteret i fire af de ti forskningsresultater. Forskerne er fra de tre fakulteter Arts, Science and Technology og Health.

De nominerede forskningsresultater fra AU

Dansk forskning knuser viden om immunsystemet
Forskere på Institut for Biomedicin har vist, hvordan immunsystemet bliver aktiveret, så det nedbryder bakterier. Forsøget viser, at etableret teori om immunforsvaret er forkert. Søren E. Degn og Steffen Thiel er første- og sidsteforfatter på publikationen, der blev bragt i det videnskabelige tidsskrift PNAS.

Her kommer planeternes byggesten fra
Planeter bliver blandt andet dannet af kosmisk støv. Gennem forskningsresultatet har forskere vist, hvad videnskaben ellers har undret sig over, nemlig hvordan kosmisk støv bliver skabt. Christa Gall fra Institut for Fysik og Astronomi har deltaget i studiet, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Den skønne tænkning baner nye tankeveje
Dorthe Jørgensen fra Institut for Kultur og Samfund har ved at forbinde æstetik, idéhistorie og religionsfilosofi i sin doktorafhandling ”Den skønne tænkning” undersøgt muligheden for at erfare og tænke udvidet: mere kreativt, mindre modsætningsfyldt.

Harald Blåtand boede i Jelling
Indtil i sommers var det stadig et mysterium, hvor kongen, som gjorde danerne kristne, havde holdt til. Men udgravninger ledet af Nationalmuseet har fastslået, at Harald Blåtand boede i Jelling. Mads Kähler Holst fra Institut for Kultur og Samfund har deltaget i undersøgelsen.

Der er frist for at stemme på sin favorit den 26. november 2014. Vinderen udpeges fredag den 12. december 2014.

Se de nominerede forskningsresultater og stem på din favorit på videnskab.dk.

Forskning, Forskning, Videnskabelig medarbejder, Institut for Biomedicin, Health, Ph.d.-studerende, Offentligheden/Pressen, Teknisk/administrativ medarbejder