Kampagnen #AUgenstart skal hjælpe både nye og gamle studerende med at genskabe det gode studiemiljø på AU.
27.08.2021 |
AU’s campus bugner i disse dage af nystartede studerende, der bliver guidet rundt af tutorer i farverige trøjer.
Men i år er det ikke kun de helt nystartede studerende, der skal lære at orientere sig på campus og i studielivet. Det gælder også mange af de ældre studerende, som igennem snart et år har været digitale studerende på grund af corona-nedlukning.
Derfor har Aarhus Universitet lanceret kampagnen #AUgenstart, der med små happenings og en webportal skal byde de studerende velkommen tilbage.
”Alle har gjort en enorm indsats for at drive undervisningen og studiemiljøet online det seneste år. Det synes jeg kræver stor anerkendelse. Men med corona har vi også fået indblik i, hvor meget det fysiske samvær på campus giver til studielivet. Læsegrupperne bliver nærværende på en anden måde. Foreningslivet bliver mere levende. Og det bidrager alt sammen til, at også undervisningen opleves anderledes”, fortæller prorektor Berit Eika.
Kaffecykler indtager campus
Genstartskampagnen betyder blandt andet, at studerende i uge 35 vil kunne møde små kaffecykler, der triller rundt på AU’s campusområder. Samtidig bliver de studerende opfordret til at dele billeder, tips og oplevelser fra deres studiestart på sociale medier med hashtagget #AUgenstart.
Forhåbningen er, at de studerende i løbet af de kommende uger også vil klikke sig forbi sitet au.dk/genstart, hvor AU har samlet en række links, der kan være til gavn for både nye og ældre studerende. F.eks. links til AU’s mange studenterforeninger, en oversigt over kommende trivselsoplæg og råd til at få skabt gode studievaner.
”Velkommen tilbage”
Prorektor Berit Eika håber, at kampagnen giver et lille bidrag til at styrke fællesskabsfølelsen på campus:
”Vi er helt klar over, at en kampagne som #AUgenstart i sig selv ikke bringer studielivet tilbage i de omdrejninger, det var før corona. Og den er kun et lille supplement til alt det, der foregår på de enkelte studier. I sidste ende er det de studerendes relationer til hinanden og deres undervisere, der er det helt afgørende. De skal skabes og genskabes i det daglige, og det kommer til at tage lidt tid. Men vi håber, at vi med kampagnen kan forstærke glæden over at være tilbage på campus – og ikke mindst minde dem om alle de gode muligheder, som studiemiljøet rummer”.