Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

AU hjælper virksomheder og iværksættere

Virksomheder, der samarbejder med universiteter, vækster og udvikler sig mere end andre. Med den viden i ryggen faciliterer AU Center for Entreprenørskab og Innovation (CEI) kontakt mellem forskere og virksomheder, ligesom centret i stor stil hjælper unge iværksættere med at starte egen virksomhed.

08.09.2014 | AU Kommunikation

Med målet om at være et stærkt entreprenørielt universitet stiftede Aarhus Universitet i 2011 CEI, som i dag beskæftiger cirka 25 medarbejdere. Centret har siden 2011 fungeret som viden- og kompetencecenter for forskere og studerende på Aarhus Universitet, som brobygger til erhvervslivet og som springbræt for studerende, der vil skabe deres egen virksomhed.

Det Entreprenørielle Universitet
Aarhus Universitet vandt i 2010 en konkurrence udskrevet af Danmarks Vækstråd og Erhvervs- og Byggestyrelsen, hvilket betød, at CEI i 2011 kunne påbegynde arbejdet under projektoverskriften Det Entreprenørielle Universitet. Projektet blev forlænget i sommeren 2014, og bevillingen løber frem til 31. marts 2015. Siden 2011 er efterspørgslen semester efter semester steget på de tilbud, som de studerende kan få. Både fag og kurser inden for entreprenørskab på hele AU, men også tilbuddene i Studentervæksthuset har oplevet stor søgning. Indtil nu har 736 studerende deltaget i kurser udbudt af CEI. 395 studerende har været eller er i gang med at skabe egen virksomhed gennem Studentervæksthus Aarhus. En international benchmarking af studentervæksthuse på universiteter i hele verden foretaget af UBI Index viste i sommeren 2014, at Aarhus Universitet nu ligger i det allerøverste lag, når det handler om den langsigtede overlevelse af studenterstartede virksomheder.

Genvej til Ny Viden
Et af CEI’s andre projekter hedder Genvej til Ny Viden, hvorigennem centret faciliterer kontakt mellem forskere og virksomheder i Region Midtjylland. Undersøgelser og erfaringer viser nemlig, at virksomheder, der samarbejder med universiteter, vækster og udvikler sig mere end andre. Gennem projektet har 34 virksomheder samarbejdet med forskere fra AU, og evalueringen fra begge sider er rigtig positiv. Langt størstedelen af virksomhederne er åbne for at indgå i nye samarbejder, og i flere tilfælde er dette allerede en realitet. En af disse virksomheder er CIM Gruppen A/S i Struer, som er en højt specialiseret virksomhed inden for tekniske softwareløsninger til industrien. Søren Møller fra CIM fortæller: »De erkendelser, vi har fået via samarbejdet med forskerne, har sat tingene i et nyt lys. Vi har fået vigtig viden om kernemarkedet, og den opsamlede viden er allerede blevet omsat til konkrete produkter. Vi har opnået et resultat, som vi kan arbejde videre med, højnet vores viden om området, og potentialet for vækst er der helt sikkert,« siger han.


AU og LEGO samarbejder om nyt »mirakelmateriale«


Forskere fra AU arbejder sammen med LEGO for at finde ud af, hvordan man kan anvende et helt nyt nanomateriale i fremtidens leg med LEGO-produkter. Det nye materiale hedder grafen og er et kulstoflag, der er lige så tyndt som et atom, og det kan ikke ses med det blotte øje. Til gengæld er det mindst 100 gange stærkere end stål og kan lede varme og strøm ekstremt effektivt. Grafen har indtil for få år siden kun eksisteret i forskernes laboratorier. Men nu er det så småt begyndt at finde anvendelse i industrien, og virksomhederne har stort fokus på, hvor og hvordan det kan anvendes i fremtiden – heriblandt LEGO.

Bedre produkter
Marianne Graves Petersen forsker i samspillet mellem it og de fysiske omgivelser. Hun er lektor på Institut for Datalogi ved Aarhus Universitet og arbejder nu sammen med LEGO for at undersøge, hvordan man ved hjælp af grafen kan udvikle nye produkter og forbedre de eksisterende til fremtidens leg med klodserne. »Vi var blandt andet med på LEGO World i Bella Centret i København i vinterferien. Det var i sagens natur ikke muligt at lege med det nye materiale, men vi prøvede at simulere de samme egenskaber med blandt andet kobber og fik på den måde en masse kreativt input med hjem fra hundredvis af legeglade børn og forældre,« fortæller Marianne Graves Petersen.

Nye lege med nyt materiale
Olav Gjerlufsen, director of digital product producers, fremhæver også det teoretiske og praktiske udviklingsarbejde med AU-forskere og små og store LEGO-brugere som den store drivkraft i projektet. »LEGO World i Bella Centret gav os et fantastisk materiale med hjem fra børn, forældre og forskere, så vi kan arbejde videre med, hvordan grafen kan anvendes til fremtidens legeaktiviteter med LEGO-produkter. Vi er især interesseret i at undersøge, hvordan materialets varme- og strømledende egenskaber kan udnyttes, og uden samarbejdet med AU-forskerne kunne vi ikke for alvor undersøge de muligheder. Vi har store forventninger til, at grafen kan bidrage til at skabe nogle helt unikke muligheder inden for leg og læring i fremtidens LEGO-produkter.«

Marianne Graves Petersens samarbejde med LEGO er en del af projektet NIAGRA (National Initiative for Advanced Graphene Coating and Composites), som er støttet af InnovationsFonden. Projektet undersøger brugen af grafen i kommercielle produkter. I projektet deltager, ud over Aarhus Universitet, også Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet. Fra det private erhvervsliv deltager LEGO, Mekoprint, SP Group og Welltec.

Alle grupper, Ekstern målgruppe, AU Kommunikation, Samarbejde