I henhold til de offentlige udbudsregler skal Aarhus Universitets fælles learning management system – Blackboard – nu i udbud.
29.06.2018 |
Når AU’s nuværende kontrakt med Blackboard udløber, skal universitetets fælles Learning Management System (LMS) i udbud.
Udbuddet er lovpligtigt, og Udvalget for Uddannelse har nu vedtaget de overordnede rammer for processen, som AU Uddannelse står i spidsen for. Første skridt er at udarbejde udbudsmaterialet, og vicedirektør Kristian Thorn understreger, at man her vil tage højde for de tilbagemeldinger, der løbende er kommet fra medarbejdere og studerende om den nuværende fælles platform.
”Nu har vi en anledning til at se grundigt på den teknologiske ramme for vores undervisningsaktiviteter, og i kravspecifikationen skal brugerperspektivet være i fokus. Derfor kommer vi også til at involvere undervisere og studerende i udarbejdelsen af udbudsmaterialet”, siger Kristian Thorn.
LMS-systemet fungerer som et fælles, grundlæggende pædagogisk værktøj og virtuelt læringsmiljø, der understøtter og styrker kommunikationen og samarbejdet mellem underviser og studerende og de studerende imellem.
Noget af det, der vil blive lagt særlig stor vægt på, er brugervenlighed, kvalitet i løsningen og systemets potentiale til at understøtte målsætningerne i Edu-IT-satsningen.
Ud over en arbejdsgruppe er der nedsat en styregruppe og en referencegruppe med repræsentanter fra de pædagogiske centre, Edu-IT-hub’en, AU IT og AU Uddannelse. Videnskabelige medarbejdere og studerende vil blive inddraget gennem fokusgrupper, der vil sætte fokus på brugervenlighed og behov for funktionalitet. AU Uddannelse har det overordnede ansvar for udbudsprocessen med reference til Udvalget for Uddannelse.