Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Brede partnerskaber skal løse samfundets udfordringer

Trafik, sundhed og klima er nogle af samfundets store udfordringer. Vi har teknologien til at klare dem, men det kræver, at vi organiserer os på nye måder, siger lektor Martin Brynskov fra Aarhus Universitet.

07.11.2013 | Helge Hollesen

En ny app, der relayouter indholdet i den traditionelle papiravis til et format optimeret til tablets og smartphones, nævnes som eksempel på et vellykket partnerskab. App'en er udviklet i et samarbejde mellem Aarhus Universitet og virksomheden Visiolink. Foto: Colourbox

Det sektoropdelte samfund er ved at bryde sammen. I dag kræver det brede, strategiske partnerskaber både for at løse de udfordringer, samfundet står overfor, og for at skabe grundlag for vækst og jobs.

Lektor Martin Brynskov er ikke i tvivl om, at organisering er alfa og omega i forhold til de samfundsproblemer, der tårner sig op.

”Vi har langt hen ad vejen teknologien til at klare de store udfordringer. Opgaven er at skabe forudsætningerne for, at vi kan forløse potentialet i den teknologi,” siger Martin Brynskov, der forsker i interaktionsteknologi ved Aarhus Universitet.

Platform for strategisk samarbejde

For Martin Brynskov er én af forudsætningerne tætte, strategiske samarbejder mellem universitet og virksomheder, hvor begge parter lægger egne interesser til side.

”Vi finder ingen løsninger uden en lang og fremsynet dialog. Derfor er det vigtigt at skabe en tradition eller vane for at samarbejde over flere år,” fastslår Martin Brynskov.

Han er på Aarhus Universitet koordinator for AU Smart Cities, der samler universitetets indspark til Smart Aarhus. Det er en platform for strategiske partnerskaber, der skal komme med løsninger på udfordringer inden for blandt andet trafik, sundhed og bæredygtighed.

Komplekse opgaver kræver flere partnere

At løse de udfordringer lader sig ikke gøre inden for den enkelte sektor, som man hovedsagelig har forsøgt tidligere.

”Vi har jo ikke indtil nu været særlig heldige med for eksempel rejsekortet, nem ID, IC4-togene og digital post,” konstaterer Martin Brynskov og fastslår, at problemet er ikke at forsimple den opgave, der skal løses.

Som eksempel på et vellykket partnerskab nævner han en ny app, der relayouter indholdet i den traditionelle papiravis til et format optimeret til tablets og smartphones. Den er udviklet i et samarbejde mellem Aarhus Universitet og virksomheden Visiolink.

”At udvikle fremtidens avis er en kompleks opgave. Vores samarbejde begyndte som et forprojekt på tre måneder, der blev forlænget med et år, hvor vi inviterede andre kommunikationsvirksomheder, men også partnere, der ikke normalt arbejder med medier, fortæller Martin Brynskov.

Nyt mind set er vigtigere end teknologi

For Martin Brynskov er udfordringen at få relevante aktører til at tale sammen.

”Når det gælder innovation i mediebranchen, har det vist sig, at dem, der har klaret sig bedst, trak på folk uden for branchen,” siger han.

Lektorens erfaring er dog, at det kan være vanskeligt at sætte det rigtige hold til at løse en given udfordring.

”For mange partnere er det frustrerende, at vi ikke med det samme begynder at skabe løsninger. Men den organisatoriske udfordring er ofte meget større end den teknologiske,” understreger Martin Brynskov.

”Det handler mere om et nyt mind set end smarte teknologier, og jeg synes, vi i Danmark er gode til at arbejde med de mentale blokeringer i forhold til, hvad teknologien kan bruges til,” siger Martin Brynskov.

Offentligheden/Pressen, Alle AU-enheder