Og 550 af idéerne er allerede implementeret. Systemet er baseret på crowdsourcing og skaber via digitale platforme kontakt til nye brugere verden over.
01.11.2013 |
Flere danske virksomheder – både store og små – er ved at få øjnene op for crowdsourcing, som er en ny måde at organisere innovation på. Via internettet og online platforme kan virksomhederne komme i kontakt med brugere over hele verden og få genereret tusindvis af nye idéer til produkter, marketing m.m. Computerfirmaet Dell er et godt eksempel. Via deres ”Idea Storm”-side har Dell været i kontakt med mere end titusinder af brugere over hele verden, og 99.000 har kommenteret på 20.000 nye idéer. 550 af de nye idéer er allerede implementeret.
”En virksomhed har brug for at blive udfordret. Eksemplerne viser, at jo flere forskellige typer mennesker virksomheden kan involvere, desto bedre bliver innovationen. Både Lego, Dell og Starbucks bruger disse ”Idea Management Systems”, hvor al aktiviteten kommer udefra – og de gør det med stor succes”, siger adjunkt Carsten Bergenholtz, School of Business and Social Sciences, Institut for Marketing og Organisation. Carsten Bergenholtz forsker netop i innovation, sociale medier og Idea Management Systems og holder sammen med professor Lars Frederiksen også workshops med virksomheder om crowdsourcing.
Han understreger, at brugen af crowdsourcing kræver allokering af mange ressourcer.
”Hvis titusindvis af brugere intet hører fra virksomheden, bliver resultatet rigtig dårlig omtale. Derfor kræver denne form for innovation stor seriøsitet for ikke at medføre dårlig branding”, siger han.
Forskere ved det amerikanske universitet Stanford har her i efteråret offentliggjort en undersøgelse om 24.000 virksomheders brug af crowdsourcing. Undersøgelsen viser, at 90 % af dem ikke har formået at løse opgaven. Virksomhederne skal derfor engagere sig i brugernes idéer og kommentarer samt løbende give feedback og være transparent omkring, hvilke idéer virksomhederne rent faktisk implementerer.
”Ved olieudslippet i Den Mexicanske Golf for tre år siden fik BP via deres online platforme 120.000 idéer til, hvordan selskabet kunne løse olieudslippet. BP oplyste, at ingen af idéerne kunne bruges – i alle tilfælde er det typisk, at det er svært at afsætte ressourcer nok til at håndtere mængden af idéer”, mener Carsten Bergenholtz.
Store virksomheder med f.eks. 100.000 medarbejdere kan med fordel bruge crowdsourcing internt i virksomheden via et intranet. Et samarbejde med forskere fra KTH i Stockholm viser, at en virksomhed af denne størrelse har genereret 35.000 nye idéer og 70.000 kommentarer til disse idéer. Der er ikke blot blevet skabt mange, men også finansielt værdifulde idéer. Processen skaber samtidig god motivation og mere inspirerede medarbejdere. Afgørende er det, at sådanne initiativer er indlejret i virksomhedens overordnede strategi og organisationsstruktur.
”Hvis virksomheden ikke selv kan løse opgaven, kan den også hyre firmaet InnoCentive, der er en hjemmeside med 250.000 registrerede brugere. Hvis brugerne her byder ind med en løsning på et konkret problem, bliver de belønnet med en pengepræmie. Netop via InnoCentive har f.eks. NASA fået forbedret evnen til at forudse solens aktiviteter”, forklarer Carsten Bergenholtz.
Han understreger, at interessen for crowdsourcing er voksende både blandt virksomheder – store som små - og forskere. Og det er klart en fremtidig vej til vækst, da virksomhederne på denne måde kan nå ud til et helt nyt publikum.
Yderligere oplysninger:
stvp.stanford.edu/blog/?p=6835 (Stanford-studiet)