Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Dialog om forskning og uddannelse

Aarhus Universitet tager i efteråret 2014 en helt ny bygning i brug, Navitasbygningen. Universitetets ingeniørforskning og -uddannelser har med den nye bygning fået en fantastisk fælles fysisk platform og et markant ansigt udadtil – centralt placeret i de nye havnearealer i Aarhus centrum og med en fremtrædende arkitektur.

09.09.2014 | AU Kommunikation

På billedet ses rektor Brian Bech Nielsen i selskab med den nyansatte prorektor Berit Eika, som skal stå i spidsen for Aarhus Universitets skærpede fokus på uddannelse, herunder særligt uddannelseskvalitet.

Her ses de fire dekaner. Fra venstre: Niels Christian Nielsen, dekan for Science and Technology, Johnny Laursen, konstitueret dekan for Arts, Allan Flyvbjerg, dekan for Health, og med ryggen til Svend Hylleberg, dekan for School of Business and Social Sciences. Dekanerne udgør sammen med universitetsdirektør, prorektor og rektor universitetsledelsen.

Det slog mig, da jeg en dag besøgte den færdige bygning, at Navitas – ud over at være nogle attråværdige studie- og forskningsfaciliteter – også er et fint symbol på, hvordan vi som universitet tænker os ind i samfundet i dag. Navitas har store glasfacader – og på den måde er livet omkring os helt nærværende, og omverdenen kan se ind i vores verden. Min pointe er, at uanset om vores bygninger har glasvægge eller ej, så er det sådan som Navitas, man skal opfatte universitetet: som en åben samfundsinstitution, som vil den tætte kontakt og dialog med samfundet. Vi tjener samfundet.

På Aarhus Universitet udvikler vi konstant nye måder at få et endnu tættere samspil og et endnu bedre vejnet af viden mellem virksomheder, myndigheder, organisationer, institutioner og os. Vi bringer vores viden i spil på mange forskellige måder. Vores undervisere og forskere klæder hvert år tusindvis af nye kandidater og ph.d.er på til at indtage arbejdsmarkedet. Vi tilvejebringer nye forskningsresultater og formidler ekspertviden til myndigheder, virksomheder – ja, bredt til samfundet, og vi bidrager til innovation med entreprenørskabsundervisning og teknologioverførsel – til gavn for samfundet og i samarbejde med en bred vifte af samfundsaktører. Forskning og uddannelse gør os klogere på i går, i dag og i morgen. Forskningen har i dag en finger med i mange af de udfordringer, mysterier og problemer, som viser sig i vores hverdag, eksempelvis sundhed, klima, fødevarer, leg og læring, teknologisk udvikling og uddannelse.

Vores dimittender er vores allervigtigste bidrag til samfundet. Vores dimittender skal ud og virke i samfundet. Som medarbejdere, som medborgere, som debattører – og som udviklere af vores samfund. Vi skal give dem et solidt udgangspunkt med en tung rygsæk af viden og en evne til at tilegne sig mere viden og omsætte den.

Aarhus Universitet har skærpet sit fokus på uddannelseskvalitet og har oprettet en stilling som prorektor for uddannelse. Som et af sine første initiativer har den nye prorektor lanceret en række »town meetings«, hvor hun inviterer interesserede fra universitetet og uden for universitetet til åben dialog for at sikre den konstante udvikling og forbedring af uddannelserne. Læs mere om dette initiativ i denne profilbrochure, og få desuden et indblik i udvalgte aktiviteter og forskningsprojekter, som tegner et billede af det mangfoldige universitet, Aarhus Universitet er.

Enjoy!
Brian Bech Nielsen, rector of Aarhus University

Alle grupper, Ekstern målgruppe, AU Kommunikation