Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

En vild idé til nyt bud på de vigtigste idéer

Idéhistorikeren Hans-Jørgen Schanz har udvalgt 50 idéer, der fik afgørende indflydelse på verden. Resultatet blev en ny bog fra Aarhus Universitetsforlag til den videbegærlige travle dansker.

13.11.2014 | Helge Hollesen

Professor Hans-Jørgen Schanz (t.v.) har egenrådigt udvalgt 50 omvæltende idéer til en ny bog fra Aarhus Universitetsforlag. Den blev præsenteret på årets BogForum, hvor en af bidragyderne, højskoleforstander Jørgen Carlsen, også var med. Foto: Søren Kjeldgaard.

idéer er en underlig størrelse. Nogle idéer uddør, andre fører en langvarig underjordisk tilværelse, men bliver pludselig aktuelle igen – måske i nye skikkelse. Så selvfølgelig er bogen præget af tidsånden.

Den bog, som professor i idéhistorie Hans-Jørgen Schanz taler om, er 50 idéer der ændrede verden. Frisk fra trykkeriet lancerede Aarhus Universitetsforlag bogen på årets BogForum, hvor Hans-Jørgen Scanz som eneredaktør var med til at præsentere den for publikum.

”Havde jeg fået redaktøropgaven for 40 år siden, var for eksempel alle de religiøse idéer ikke taget med. Men nu er de revitaliseret, indgår i debatten, og så skal de selvfølgelig med,” forklarer han tidsåndens aftryk i de 50 idéer, som han enerådigt har udvalgt.

Kontroversielle og selvfølgelige idéer
Hans-Jørgen Schanz valgte to kriterier til at pejle sig frem til de omvæltende idéer.
De skulle enten være kontroversielle eller så selvfølgelige, at der aldrig bliver sat spørgsmålstegn ved dem.

”Er det en idé, man slås om i dag, hvor et fagligt indspark kunne være nødvendigt? Eller ved vi godt, hvad den betyder, men bliver tavse, når vi skal forklare den?,” begrunder Hans-Jørgen Schanz sit udvalg.

En udfordring af bogmediet
At lade en enkelt person udvælge de vigtigste idéer er ”helt vildt”, medgiver forlagsdirektør Carsten Fenger-Grøndahl.

”Vi bevæger os jo ind i en lang idéhistorisk tradition, men vi ser denne bog som en introduktion til idéhistorien på en ny måde. I stedet for at gå kronologisk frem præsenterer den idéerne fra A til Å,” forklarer Carsten Fenger-Grøndahl.

400 sider om 50 idéer er forlagets største satsning på en enkelt udgivelse i år, men forlagsdirektøren ser den også som en udfordring af bogmediet.

”Det er lidt utraditionelt at kombinere en billedside, der umiddelbart taler til sanserne, med krævende tekster. Men vi er ikke bange for at bruge poppede virkemidler, hvis indholdet fagligt er i orden,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Sigter mod et bredt publikum
32 forfattere har bidraget til de 50 artikler, hvor Hans-Jørgen Schanz mål var at ramme et bredt publikum. Samme publikum må dog lede forgæves efter naturvidenskabelige idéer og opdagelser.

Naturvidenskaben fik nemlig sit eget bind i 2013, hvor Aarhus Universitetsforlag udgav 50 opdagelser. Højdepunkter i naturvidenskaben, som har været en stor succes. Det ser Carsten Fenger-Grøndahl dog ikke som et pejlemærke for, hvordan ”50 idéer” vil klare sig på markedet.

”Vi var ret sikre på, at ”50 opdagelser” havde et publikum, fordi naturvidenskabelig formidling falder på et tørt sted. Men de to udgivelser har et vidt forskelligt publikum og skal sælges på meget forskellige måder,” forklarer forlagsdirektøren.

Flere højdepunkter er på vej
Markedsføringen af ”50 ideer” begyndte derfor i et samarbejde med JyllandsPosten, der hen over efteråret præsenterede idéerne. Læserne kunne så stemme om dem, og her pegede de fleste på demokrati efterfulgt af frihed og kærlighed.

”50 opdagelser” og ”50 idéer” indgår i Aarhus Universitetsforlags forskningsbaserede serie ”50 højdepunkter” om de væsentligste og mest markante højdepunkter inden for en række fagområder. Foreløbig er der planlagt udgivelser inden for teknologihistorie, historie, kunst og arkæologi.

Bøger til den travle videbegærlige
50 idéer der ændrede verden er udgivet med støtte fra Aarhus Universitets Forskningsfond.
”Vi skal dog stadig sælge 3000 eksemplarer, før udgivelsen løber rundt. Målt med danske alen er det et stort tal for en fagbog,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Men hvorfor kaster et universitetsforlag sig ud i udgivelse af bøger, der formmæssigt lægger sig tæt op ad ”100 et eller andet, du skal smage, se eller høre, før du dør”-typen?

”Folk vil gerne have viden, men de vil have den hurtigt, fordi de mangler tid. Serien af ”Tænkepauser” eller en bog, der klipper idéhistorien op i bidder på otte sider med flotte billeder, er vores svar på den udfordring,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Offentligheden/Pressen, Ekstern målgruppe, Aarhus Universitet, Samarbejde, Alumne