Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Erfarne undervisere lærer nye tricks

Det første ’seniorpædagogikum i educational it’ er netop afsluttet. Kursusudbyderen Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU) og kursusdeltagerne er begejstrede, både for kurset og for de nye muligheder for at udvikle og forbedre undervisningen.

04.02.2016 | Sabina Bjerre Hansen

De ni kursusdeltagere samlet til workshop i Den Gamle By i Aarhus. Foto: Mads Ronald Dahl.

De ni kursusdeltagere samlet til workshop i Den Gamle By i Aarhus. Foto: Mads Ronald Dahl.

Ni erfarne undervisere fra Health har netop gennemført ’seniorpædagogikum i educational it’. Forløbet er et pilotprojekt, hvor deltagerne får tilbud om hjælp til at gentænke og forny deres undervisningspraksis med brug af nye it-teknologier.

Vi udfordrer de garvede undervisere

’Seniorpædagogikum i educational it’ opstod ud fra en idé om, at undervisere uanset karrieretrin kan have brug for støtte og inspiration til fornyelse og effektivisering.

CESU udviklede først et kompetenceudviklingstilbud til adjunktpædagogikum på Health. Derefter fortsatte de med et kursustilbud til fakultetets 75 studenterundervisere og instruktorer. Denne gang er turen så kommet til seniorerne, som trods mange års undervisningserfaring også har brug for ny undervisningsviden, teknologiforståelse og kendskab til moderne, pædagogiske redskaber for at kunne møde den moderne studerende.

”Deltagerne bliver udfordret på deres undervisning og vaner. Vi opfordrer dem til at redesigne deres uddannelseselementer, kurser eller arbejdsgange og til at prøve nogle af de nyeste pædagogiske modeller og undervisningsformer. Det kan være en stor mundfuld. En digitalisering griber ind i alle de vante arbejdsgange og kan dermed blive uoverskuelig for den enkelte,” forklarer kursusansvarlig Mads Ronald Dahl fra CESU.

Han fortæller videre, at der er et stigende krav fra både studerende, universitetet og styrelser om digitalisering i og af undervisningen.

Underviserne tager udfordringen op

På Institut for Folkesundhed var medarbejderne i Sektion for Biostatistik så småt gået i gang med forskellige idéer til udvikling af undervisningen på egen hånd, da CESU introducerede muligheden for et kursusforløb.

”Vi sprang til med det samme. Det kan være svært at få tid og rum til at gentænke undervisning, som i princippet fungerer som det altid har gjort, hvis man ikke lige har en konkret anledning.

Og det har givet os et stort, fælles udbytte, som vi kan omsætte i praksis med forholdsvis små midler,” fortæller sektionsleder og lektor Niels Trolle Andersen fra Institut for Folkesundhed og fortsætter:

”Det kan godt være, at implementeringen af de nye tiltag kommer til at foregå med små skridt. Vi ved jo ikke, hvordan det fungerer i praksis. Men håbet er, at det på længere sigt vil kunne betale sig tidsmæssigt at praktisere moderne undervisning med de nye it-teknologier.”

Video, feedback og assessment

På kurset arbejdede deltagerne med tre forskellige overordnede emner og valgte individuelle projekter inden for et af de tre.

”Jeg er begyndt at lave små undervisningsvideoer, som de studerende skal bruge til forberedelse til mine forelæsninger. Det giver dem uddybende viden og mulighed for at gense dele af stoffet. Over tid vil jeg tage flere forskellige teknologier i brug i undervisningen,” fortæller Erik Thorlund Parner, som er professor på Institut på Folkesundhed.

Stor succes og nye kurser på vej

”Det har været et rigtig godt forløb. Vi har lært en del om it-teknologier, men er også blevet fastholdt i at få videreudviklet vores undervisning. Det har været godt at deltage som en hel sektion. Vi udarbejdede blandt andet et fælles manifest for vores afdeling, Sektion for Biostatistik, om brug af feedback fra studerende og kollegaer i undervisningen,” siger Erik Thorlund Parner.

Pilotprojektet var så stor en succes, at CESU allerede udbyder endnu et kursusforløb på seniorpædagogikum i educational it med start den 12. februar 2016.  Der er stadig få ledige pladser.

Til efteråret 2016 håber CESU på endnu en hel afdeling eller sektion af seniorundervisere, som har mod på at udvikle deres undervisning med de nye it-teknologier.

 

Yderligere oplysninger

Leder af Educational it på Health, ph.d. Mads Ronald Dahl
Aarhus Universitet, Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU)
Direkte telefon: 8620 5223
Mobil: 6127 8942
md@cesu.au.dk

 

 

 

Uddannelse, Alumne, Health, Health, Forskningsårsstuderende, Ph.d.-studerende, Teknisk/administrativ medarbejder, Videnskabelig medarbejder