AU har netop vedtaget en række grundprincipper for universitetets fire ph.d.-skoler. De bidrager til at skabe et fælles fundament til at uddanne de næste generationer af forskere, der skal udfordre vores grundvold med banebrydende og selvstændig forskning.
25.06.2019 |
Det er ufravigelige hjørnesten i ethvert ph.d.-forløb, at der er dybt funderede elementer af selvstændighed, akademisk udvikling, videnskabelig integritet, samfundsmæssigt engagement og en stærk samarbejdsevne forbundet med ph.d.-uddannelsen på Aarhus Universitet. Det har en række netop vedtagne Grundprincipper givet en fornyet fælles forståelse for, som i den kommende tid bliver implementeret på de fire fakulteters ph.d.-skoler.
Men hvad betyder det, og hvordan sikres det i den enkeltes ph.d.-forløb?
”Formålet med Grundprincipperne er, overordnet set, at sikre det rette niveau af selvstændighed på det rette trin i løbet af ph.d.-uddannelsen. Det er også centralt at få skabt en fælles forståelse omkring, hvad et ph.d.-forløb på Aarhus Universitet er. Det er ambitionen, at Grundprincipperne vil bidrage til at lette samarbejdet omkring ph.d.-forløb på tværs af fakulteterne og med eksterne parter, og tydeliggøre, hvad der kan forventes af en ph.d.-kandidat fra AU,” siger prodekan Per Baltzer Overgaard, Aarhus BSS, der har været tovholder for forløbet med at udarbejde principperne.
Der går en længere proces forud for de nye Grundprincipper, hvor for eksempel en konference i 2017 satte fokus på, at der inden for og mellem de fire fakulteter var forskellige fortolkninger af, hvad et ph.d.-forløb skulle indeholde. Det har givet anledning til en række vigtige drøftelser blandt forskningsledere, vejledere, programformænd og ph.d.-studerende af, hvordan man skal forstå bl.a. selvstændighed i et typisk ph.d.-forløb på AU. Dialogen bliver fulgt op med endnu en intern konference i 2020, hvor bl.a. udvikling af uddannelserne vil blive et omdrejningspunkt.
”Det har været en berigende proces for universitetet og de direkte involverede, der nu kan arbejde ud fra disse principper fra indskrivning til forsvar af afhandling. Det er vigtigt, at principperne kan værne om den ph.d.-studerendes faglige udvikling, hvor vi fastholder det høje niveau af selvstændighed, så kompetencerne til at designe, udvikle og forske på internationalt niveau er veludviklede efter endt forløb,” forklarer Per Baltzer Overgaard.
I større eller mindre omfang finder principperne allerede anvendelse på de fire ph.d.-skoler, og med principperne får universitet nu et fælles fundament og en fælles forståelse for ph.d.-uddannelsen. I løbet af det kommende år vil ph.d.-skolerne arbejde med at implementere principperne på det enkelte fakultet.
Læs mere om principperne på hjemmesiden her. (på engelsk)