Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Flere forskningsbaserede virksomheder fra universiteterne - projekt Spinout Denmark ser dagens lys

Med en bevilling på 75 mio. kr. fra VILLUM FONDEN ser et ambitiøst projekt dagens lys: ’Spinouts Denmark’. Formålet er at skabe flere forsknings- og teknologibaserede virksomheder, der udspringer fra forskningsmiljøerne ved alle landets otte universiteter og derved skabe flere jobs til højtuddannede og et nationalt økosystem for akademiske iværksættere.

23.04.2021 | Lonni Klitgaard

Spinout Denmark ser dagens lys med en stor bevilling fra Villum Fonden.

Spinout Denmark-projektet sigter på

  • At øge universiteternes kapacitet og kompetencer i teknologioverførslen.
  • At øge antallet af forskere, der bliver iværksættere.
  • At opbygge et stærkt og velfungerende iværksætterifællesskab.

Bevillingen på 75 mio. kr. finansierer det femårige forløb, og det er Syddansk Universitet der leder, koordinerer og driver projektet i et tæt samarbejde med landets øvrige syv universiteter.

Forskere på Aarhus Universitet, der ønsker flere oplysninger om mulighederne i projektet kan henvende sig til teamleder i TTO, Nis Kjær Weibel, nikwe@au.dk

Fakta om projektet:

Projektet er finansieret af VILLUM FONDEN med en 5-årig bevilling på 75 mio. kr.

Projektets midler anvendes på tre instrumenter:

  • kapacitets- og kompetenceopbygning af universiteternes teknologioverførsel
  • faglig og finansiel understøttelse af forskere, der har potentiale til at blive iværksætter
  • opbygning af et stærkt og velfungerende iværksætterifællesskab.

Hvad får forskerne ud af det?

  • 40-60 postdocs får finansieret deres tid i op til et år
  • de får midler til at modne deres ideer eller teknologier med kommercielt potentiale
  • de får hjælp af erfarne mentorer til at udvikle både personlige og kommercielle kompetencer
  • de får adgang til aktiviteter og et netværk, der kan hjælpe dem videre.

Læs hele pressemeddelelsen her

Samarbejde, Forskning, Alle grupper, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet, Ekstern målgruppe