Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Forskerseminar ved Michael Ungar: Strategies in Resilience Research

10.04.2014 | Knud Holt Nielsen

Dato tor 24 apr fre 25 apr
Tid 09:00    16:00
Sted Lokale D166, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Forskerseminar med Michael Ungar den 24.-25. april 2014 på Campus Emdrup

Formålet med forskerseminaret er at give praktisk viden om forskning i resiliens i en social-økologisk teoriramme for at give forskere ved AU, særligt Institut for Uddannelse og Pædagogik og ARTS i øvrigt, mulighed for at gå i dialog med den mest aktuelle internationale resiliensforskning og opbygge fælles netværk og forskningsprojekter indenfor resiliensforskningen internationalt.

Resiliensbegrebet bruges bredt i dag – indenfor udviklingshjælp, byplanlægning, støtte til udsatte grupper og til særligt udsatte børn, indenfor pædagogik og behandling samt i den generelle forståelse af udviklingspsykologi og forebyggelse. Det er vigtigt og betydningsfuldt for vores forskning ved AU og institut for læring at være i en tæt dialog med denne forskning samt indgå i et samarbejde med den. Resiliensforskningen er i stor udvikling i disse år og det er vigtigt at få forskning i læring og udviklingsprocesser i Danmark og i Danmarks internationale forpligtelser, herunder i forhold til beskyttelse af børn rettigheder globalt, knyttet til denne internationale forskning, både som inspiration og som mulighed for at bidrage meget aktivt til den.

Michael Ungar er en af de mest kendte og anerkendte resiliensforskere internationalt i dag. Han har bidraget grundlæggende til teorien om læring af resiliens hos børn og unge og hans teori om resiliens som navigation og forhandling er internationalt accepteret og anerkendt. Han er forfatter til en lang række artikler og bøger om resiliens samt redaktør af antologier om resiliens. Hans forskningscenter er i Canada og ud over forskningen vedrørende resiliens hos børn og unge i Canada omfatter hans forskning et stort, sammenlignende projekt med deltagelse af otte forskellige lande vedrørende generelle og lokale forhold i resiliens. Michael Ungars forskning er solidt evidensbaseret gennem anvendelse af mixed designs, inklusive innovative kvalitative metoder.

Supplerende oplysninger om Michael Ungar kan findes på: www.michaelungar.com

Målgruppe: Forskere ved AU, særligt Institut for Uddannelse og Pædagogik, med forskningsinteresse i resiliens og social bæredygtighed.

Sprog: engelsk

Dr. Michael Ungars summary of the seminar:

The workshop will use international examples from the work of the Resilience Research Centre to illustrate the research process in action. Participants will explore strategies that resilience researchers can use, as well as the challenges they face when working with vulnerable populations. Participants are encouraged to bring their own research questions and use the workshop to elaborate a research design tailored to their needs.

Specifically the learning objectives for the seminar:

  1. To understand how individuals and families with complex needs use “problem” behaviours to enhance their resilience and well-being when more socially acceptable solutions are not available;
  2. To become familiar with the principles of an ecological approach to individual and family intervention informed by research on resilience;
  3. To discuss the Child and Youth Resilience Measure, an assessment tool that can help clinicians explore the hidden resilience of children and youth;
  4. To learn about seven aspects of resilience necessary for positive development;
  5. To develop strategies for working without resistance with hard-to-reach, culturally diverse children and adolescents;
  6. To discuss ways services can be structured for children, youth and families that make resilience more likely to occur.

 

Pris og tilmelding

Pris: 275 DKK inkl. 25% moms

Tilmeld dig her

Tags: Forskerseminar, Michael Ungar, resiliens, udsatte børn