10.04.2014 |
Dato | tor 24 apr — fre 25 apr |
Tid | 09:00 — 16:00 |
Sted | Lokale D166, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV |
Resiliensbegrebet bruges bredt i dag – indenfor udviklingshjælp, byplanlægning, støtte til udsatte grupper og til særligt udsatte børn, indenfor pædagogik og behandling samt i den generelle forståelse af udviklingspsykologi og forebyggelse. Det er vigtigt og betydningsfuldt for vores forskning ved AU og institut for læring at være i en tæt dialog med denne forskning samt indgå i et samarbejde med den. Resiliensforskningen er i stor udvikling i disse år og det er vigtigt at få forskning i læring og udviklingsprocesser i Danmark og i Danmarks internationale forpligtelser, herunder i forhold til beskyttelse af børn rettigheder globalt, knyttet til denne internationale forskning, både som inspiration og som mulighed for at bidrage meget aktivt til den.
Michael Ungar er en af de mest kendte og anerkendte resiliensforskere internationalt i dag. Han har bidraget grundlæggende til teorien om læring af resiliens hos børn og unge og hans teori om resiliens som navigation og forhandling er internationalt accepteret og anerkendt. Han er forfatter til en lang række artikler og bøger om resiliens samt redaktør af antologier om resiliens. Hans forskningscenter er i Canada og ud over forskningen vedrørende resiliens hos børn og unge i Canada omfatter hans forskning et stort, sammenlignende projekt med deltagelse af otte forskellige lande vedrørende generelle og lokale forhold i resiliens. Michael Ungars forskning er solidt evidensbaseret gennem anvendelse af mixed designs, inklusive innovative kvalitative metoder.
Supplerende oplysninger om Michael Ungar kan findes på: www.michaelungar.com
Målgruppe: Forskere ved AU, særligt Institut for Uddannelse og Pædagogik, med forskningsinteresse i resiliens og social bæredygtighed.
Sprog: engelsk
The workshop will use international examples from the work of the Resilience Research Centre to illustrate the research process in action. Participants will explore strategies that resilience researchers can use, as well as the challenges they face when working with vulnerable populations. Participants are encouraged to bring their own research questions and use the workshop to elaborate a research design tailored to their needs.
Specifically the learning objectives for the seminar:
Pris: 275 DKK inkl. 25% moms