Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Forskningsformidling får etiske retningslinjer

Nye forskningsresultater skal i medierne, men det skal ske på en etisk forsvarlig måde. Fakultetsledelsen på Health har vedtaget en række principper for ansvarlig forskningsformidling. Målet er at skabe mere tillid mellem forskere, medier og kommunikationsafdeling.

25.11.2016 | Ulla Krag Jespersen

Først kom retningslinjerne for god videnskabelig praksis. Nu har retningslinjerne på Health fået en lillesøster: Principper for ansvarlig forskningsformidling. Principperne er en slags drejebog for kommunikationsafdelingen og handler om, hvordan og hvornår fakultetet går i medierne med nye forskningsresultater.

”Forskere skal formidle deres forskningsresultater til en bred offentlighed. Det siger universitetsloven. Men mange tøver, fordi de ikke har tillid til, at deres forskning bliver behandlet ordentligt af medierne. Omvendt kan journalister ikke altid gennemskue, om der er tilstrækkelig evidens bag et forskningsresultat, eller om universitetet blot vil bruge medieomtalen til at fremhæve sig selv i kampen om flere forskningsmidler”, siger dekan Ole Steen Nielsen.

Han håber, at de nye retningslinjer vil være med til at rette op på den gensidige mistillid mellem forskere, medier og kommunikationsafdeling.

Tre bærende søjler

Principperne, som netop er vedtaget af fakultetsledelsen, består af tre bærende søjler; troværdighed, transparens samt dialog og feedback.

Se principperne for ansvarlig forskningsformidling.

Centralt i principperne står, at kommunikationsafdelingen kun medvirker til at udbrede ny forskning, hvis resultatet er antaget i et peer-review tidsskrift. Undtagelser kan forekomme, men her har kommunikationsmedarbejderen en opgave med at vejlede forskere, hvis de ønsker omtale af f.eks. upublicerede delresultater eller konference-abstracts.

Kommunikationsmedarbejderen skal endvidere udarbejde en varedeklaration, der knytter sig til populærformidlingen.  Varedeklarationen skal indeholde fakta om bl.a. studietype, ekstern finansiering og et direkte link til abstract eller til den videnskabelige artikel, så medier og andre interesserede har mulighed for at sammenligne fakultetets populærformidling med den originale, videnskabelige artikel og på den måde sikre sig, at fakultetet ikke overdriver sine forskningsresultater.

Bygger ovenpå Code of Conduct

Principperne bygger ovenpå de nationale principper for ansvarlig forskningspraksis (Danish Code of Conduct for Research Integrity) og kobler sig særligt til kapitlet om publicering og kommunikation.

Principperne, der er vejledende, har inden vedtagelsen i fakultetsledelsen på Health været drøftet på institutterne, i Akademisk Råd og med Ph.d.-skolen. Der er endvidere opbakning fra kredsen af kommunikationschefer i Region Midtjylland. Dermed vil alle kommunikationsenheder i regionen arbejde ud fra de fælles principper, hvilket sikrer en ensartet praksis og kvalitet i formidlingen af nye forskningsresultater.


For yderligere oplysninger

Kommunikationschef Ulla Krag Jespersen
Aarhus Universitet Health
Mobil: 31 69 10 14
Mail: ulla@au.dk

 

Dekan Ole Steen Nielsen
Aarhus Universitet Health
Mobil: 24765093
Mail: osn@au.dk

 

 

 

Forskning, Sundhed og sygdom, Videnskabelig medarbejder, Institut for Biomedicin, Health, Ph.d.-studerende, Institut for Folkesundhed, Teknisk/administrativ medarbejder, Institut for Klinisk Medicin, IOOS