Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Fantomdukker og aerosolskyer – fotoreportage fra uniparkens hospital

Operationsstuer og klinikafsnit har ligget øde hen på universitetets odontologiske hospital, og al klinisk undervisning har været aflyst siden 12. marts. Midt i maj åbnede uddannelsesklinikkerne delvist for udvalgte studerende fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Undervisning og behandling kører trods strenge hygiejnekrav og meget ændrede arbejdsgange.

27.05.2020 | Foto: Jonathan Bjerg Møller / Tekst: Lise Wendel Eriksen

’Værsgo at skylle’ bliver der sjældent sagt på IOOS’ klinikker i disse uger. Antallet af både studerende og patienter er stærkt reduceret. I stedet har langt flere fantomdukker taget plads i tandlægestolene, så de studerende kan få så meget klinisk undervisning som muligt.

TILBAGE. – Det er helt mærkeligt at have et bor i hånden igen, men det er virkelig dejligt at være tilbage, siger Anette Falkenham. Hun er tandlægestuderende på 8. og sidste semester og netop i gang med den første kliniske undervisning efter 10 uger hjemme. – Vi skulle egentlig have arbejdet på rigtige patienter. Det er ikke helt det samme med fantomdukker, men det er bedre end ingenting.

STØVREGN. 300.000 omdrejninger i minuttet. Så hurtigt roterer nogle instrumenter for at kunne gennemtrænge tandemaljen. Det kræver konstant kølevand for ikke at brænde patienterne, men det udgør også en smitterisiko, fordi der står en aerosolsky 1,5 m. hele vejen rundt om tandlægestolen. Der er afsat 30 min. mellem hver patientbehandling. Så er aerosolerne dalet til jorden, og der er tid til grundig rengøring af alle overflader, instrumenter, behandlerstol og lampe.

STOLELEG. – Hvad hedder du, spørger klinikleder Birgitte Lüttge. Hun holder mandtal med de studerende. Der er plads til og må kun være 40 studerende ad gangen på klinikafsnittet. Lige nu er der en studerende for meget, så der mangler en tandlægestol. De studerende modtager en adgangsgivende mail dagen inden deres undervisning, og står man ikke på kliniklederens forjættede liste, bliver man sendt hjem igen.

FANTOM. Hele fællesklinikken på instituttets 3. sal er omdannet til simulationsundervisning. Normalt er tandlægestolene her fyldt af mennesker, men nu er der monteret fantomhoveder på hver og en af stolene. Det har krævet Georg Gearløs-løsninger og et gigantisk planlægningspuslespil at minimere smitterisikoen og samtidig maksimere undervisningen for så mange studerende som muligt uden at overbelaste instituttets adgangskvote.

FULDT ORNAT. Visir eller beskyttelsesbriller, mundbind, engangshandsker og -kitler med lange ærmer er i denne tid påkrævet ved patientbehandling med aerosoldannelser. Specialtandlægeuddannelsen i ortodonti, tandreguleringen, har været en del af instituttets nødberedskab. Kun hver anden stol er i brug. De unge patienters tandrødder kan lide permanent skade eller dø, hvis behandlingen stoppes eller udsættes. Tandreguleringen er så højt specialiseret, at ingen andre tandlægepraksisser kan tage over.

TOMRUM. Håndsprit er det eneste, der er tilbage i venteværelserne. Magasinerne er gemt væk, og patienterne skal vente i bilen på parkeringspladsen. De ringer på et særligt nummer, når de ankommer. Og så bliver de hentet af en medarbejder og fulgt direkte op i tandlægestolen. Ingen dikkedarer. Ingen svinkeærinder.

HÆNDERNE OP. – I skal blive, hvor I er. I må under ingen omstændigheder gå rundt, lyder formaningen fra personalet. 1 m.-reglen skal overholdes og smitterisikoen holdes nede. Hvis de studerende har brug for hjælp eller mangler materialer, skal de række en finger i vejret og vente på, at klinikassistenterne eller de kliniske undervisere kommer hen til dem. Og skal de studerende på toilettet, bliver de eskorteret dertil og tilbage igen.

Uddannelse, Videnskabelig medarbejder, Health, Health, Teknisk/administrativ medarbejder