Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Gymnasieelever fik talerstolen i aulaen

Der var masser af bud på løsninger af byens fremtidige udfordringer, da 61 gymnasieelever deltog i Studenterparlamentet på Aarhus Universitet. De fem bedste debattører gik videre til den europæiske udgave af Studenterparlamentet.

02.04.2014 | Ida Hammerich Nielson

Deltagerne i Studenterparlamentet sammenfattede alle deres gode idéer i en resolution, som de fem finalister her overrækker rådmand Kristian Würtz. Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation

Fire medlemmer af gruppen "Civil deltagelse i byen" fremlægger deres anbefalinger. Foto: Maria Randima/AU Kommunikation

Diskussionslysten var stor, især når emnerne berørte de unges eget liv. Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation

16 gymnasielever indtager scenen i aulaen på Aarhus Universitet. I to dage har gruppen arbejdet med spørgsmålet: Hvordan gør vi folk til aktive lokale medborgere? Nu er det tid til at præsentere gruppens anbefalinger, som blandt andre lyder: ”Bedre kommunale hjemmesider.” ”Mulighed for flere folkeafstemninger.” ”Obligatorisk selvvalgt samfundsarbejde for unge.”

Og så skydes der ellers løs fra publikum, som består af andre gymnasieelever: ”Vil jeres forslag ikke bare skabe mere bureaukrati i kommunerne?” ”Hvordan vil I sikre, at vi ikke drukner i ligegyldige folkeafstemninger” og ”Hvordan i alverden skal nutidens unge få tid til samfundsarbejde – vi er pressede nok i forvejen!”

Gruppen på scenen forsvarer deres anbefalinger. Den politiske debat er for alvor i gang i Studenterparlamentet. 

Debat og demokrati i praksis
Gymnasieelever fra hele landet har brugt tre dage i Studenterparlamentet på at finde løsninger på nogle af fremtidens store udfordringer og har på den måde lært, hvordan debat og demokrati fungerer i praksis.

To af deltagerne, Tobias Baadsgaard fra Tietgenskolen i Odense og Peter Sørensen fra Rødkilde Gymnasium i Vejle, er begge blevet opfordret af deres lærere til at deltage i Studenterparlamentet.

”Jeg elsker at debattere og er aktiv i timerne, så det var nok ret oplagt,” siger Peter Sørensen.

Tobias Baadsgaard supplerer:

”Jeg er politisk aktiv i Venstres Ungdom, så samfundsspørgsmål ligger mig meget på sinde. Det er vigtigt med et arrangement som dette, der engagerer unge i samfundsdebatten,” siger han.

Det bedste ved Studenterparlamentet har ifølge begge elever været de mange debatter.

”Det har været meget spændende at diskutere emnerne, og debatten er ofte fortsat i en mere uformel tone, når vi havde ”fri”. Vi har boet sammen på kryds og tværs og har lært nye mennesker at kende,” fortæller Peter Sørensen.

Fem debattører videre til europæisk parlament
De fem bedste debattører fra Studenterparlamentet skal repræsentere deres grupper ved den europæiske udgave af Studenterparlamentet, hvor debatten skal foregår mellem unge fra 17 forskellige lande. Vinderne blev Mikkel Nielsen, David Rokkedahl, Linea Meyer, Sine Sola Olesen og Tobias Baadsgaard. Tobias Baadsgaard er glad og stolt over at komme videre til det europæiske parlament.

”Det har været en fornøjelse at være med i det danske Studenterparlament, og der har været et rigtig godt samarbejde i min gruppe. Jeg glæder mig meget til finalen, men det bliver også udfordrende at skulle debattere ud fra et europæisk synspunkt og kommunikere på engelsk.”

 


Studenterparlamentet
Gymnasieelever fra hele landet mødtes fra den 30. marts til den 1. april på Aarhus Universitet. Under overskriften ”Fremtiden for vores by” skulle eleverne vælge mellem fem delemner, som de sammen med andre unge arbejdede med at finde mulige løsninger på. Gymnasieeleverne fik i løbet af de tre dage vejledning fra universitetsstuderende og forskere. Hele ideen bag både det nationale og det efterfølgende europæiske studenterparlament er at styrke dialogen mellem gymnasieelever og videnskabelig forskning.

De fem bedste debattører fra det danske Studenterparlament skal deltage i det europæiske parlament, som finder sted i København i forbindelse med EuroScience Open Forum, Europas største tværvidenskabelige videnskabskonference.

Det europæiske projekt bliver koordineret af tyske Wissenschaft im Dialog og er finansieret af Robert Bosch Stiftung.

Læe mere om European Student Parliaments på www.student-parliaments.eu

 

 

Arrangement, Alle grupper, Ekstern målgruppe, Aarhus Universitet