Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Healths uddannelser klarer sig godt - der er dog et lille men

Healths 17 uddannelser er generelt velfungerende og af høj kvalitet. Der skal dog stadig arbejdes med at forbedre undervisningsevalueringerne. Det viser årets uddannelsesrapport for Health.

23.11.2017 | Mette Louise Ohana

Studerende

I det kommende år vil man bl.a. arbejde videre med, hvordan de studerende kan få mere feedback, hvilket de efterlyser i studiemiljøundersøgelsen. Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet

Arbejdet med at forbedre uddannelserne foregår hele året, men hvert år gør fakultetet status over kvaliteten på uddannelserne i en uddannelsesrapport. Generelt er uddannelseskvaliteten høj målt på bl.a. evnen til rekruttere og fastholde studerende, hvor godt uddannelserne er strukturerede, hvordan undervisningen bliver udviklet, hvor godt studiemiljøet er, og hvor stærk uddannelsens relation til arbejdsmarkedet er. 

For at løfte kvaliteten har der i 2017 bl.a. været særligt fokus på at monitorere uddannelsernes forskningsbasering, som er et af de punker, Akkrediteringsrådet har vægtet i forbindelse med institutionsakkrediteringen af AU. Her er Health meget tæt på at være i mål, da der med ganske få undtagelser er en høj VIP-dækning af undervisningen som påkrævet af Akkrediteringsrådet, ligesom der næsten er den rette balance mellem, hvor mange eksterne ansatte (DVIP) der underviser i forhold til, hvor mange AU-ansatte og dermed forskningsaktive VIP der underviser.

Derudover har de studerende fået mere indflydelse i det forgange år, hvor studenterrepræsentanter nu sidder med ved bordet ved uddannelsernes årlige statusmøder og de femårige uddannelsesevalueringer.

I 2017 har der også været stort fokus på at udarbejde visioner og strategier for alle Healths uddannelser for at have nogle langsigtede pejlemærker for, hvordan uddannelserne skal udvikle sig. Det er bl.a. i forhold til, hvad der skal undervises i, på hvilken måde undervisningen skal foregå, og hvordan man skal teste de studerende. Visionsarbejdet er i fuld gang på medicin og alle de tandfaglige uddannelser, mens uddannelserne under Institut for Folkesundhed går i gang i december 2017.

Kursusevalueringerne stikker ud

Uddannelsesrapporten peger også på områder, der er behov for at arbejde videre med. Et af dem er undervisningsevalueringerne, som de studerende skal foretage efter hvert semester. Her er der for lave svarprocenter, ligesom de studerendes tilfredshed ikke er høj nok. Derfor vil Health nu udarbejde en fælles procedure for, hvordan man får flere studerende til at svare, og hvordan man kan sikre, at evalueringerne efterfølgende får konsekvens. De nye procedurer vil blive taget i brug fra foråret 2018.

I det kommende år vil nogle studienævn, studieledere og studieadministrationen også arbejde videre med at undersøge, hvorfor nogle studerende falder fra på visse studier og finde nye måder til at fastholde de studerende på. Frafald er generelt ikke et stort problem på Health, men nogle kandidatuddannelser er udfordrede, særligt de der optager professionsbachelorer.

Ligesom i året der er gået, vil de studerendes fremdrift også blive fulgt nøje i 2018, eftersom fakultetet bliver ramt af en fremdriftsbøde, hvis de studerende bliver forsinkede. Forskningsåret er en af årsagerne til, at nogle studerende er længere tid om at gøre uddannelsen færdig. Afhængig af den samlede fremdrift vil der fremover blive skruet op eller ned for antallet af forskningsårspladser. Samtidig er de uddannelsesansvarlige i gang med undersøge, hvordan man i højere grad kan integrere forskning i bachelor- og kandidatuddannelserne, ligesom man vil gøre det nemmere at starte på en ph.d. allerede på kandidatuddannelsen. 

Læs mere om planerne for Healths uddannelser i 2018 i uddannelsesrapporten.

Om uddannelsesrapporten

Uddannelsesrapporten er en del af AU’s kvalitetssystem for uddannelserne, og det er dette system, der bliver vurderet af Akkrediteringsrådet i forbindelse med institutionsakkreditering.

Healths rapport er blevet behandlet og godkendt i Akademisk Råd, Uddannelsesforum og fakultetsledelsen på Health. Den bliver nu sendt videre til Udvalget for Uddannelse, som samler alle fakulteters rapporter i en samlet uddannelsesberetning for AU.

Kontakt

Prodekan for uddannelse Charlotte Ringsted
Health, Aarhus Universitet
Mobil: 93 50 82 22
Mail: charlotte.ringsted@au.dk

Uddannelse, Administration (Faglighed), Teknisk/administrativ medarbejder, Health, Health, Videnskabelig medarbejder, Studerende