Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Historikeren blev iværksætter

Nogle gange skal man bare banke på en dør og fortælle, hvad man kan. Sådan var opskriften i hvert fald for cand.mag. Doron Haahr, som efter endt uddannelse i historie blev iværksætter med initiativet aarhushistorier.dk.

07.10.2015 | Ida Hammerich Nielson

”Grundlæggende ser jeg mig selv som en kulturhistorisk iværksætter. Mit ærinde er at bringe historien i spil i sammenhænge, hvor den ikke tidligere var at finde”, siger Doron Haahr.

"På mine vandringer kommer jeg omkring i byen på en anden måde, end jeg ellers ville. Jeg bliver stadig overrasket over, hvor mange hemmelige baggårde og byrum, der findes. I disse år sker der meget på havnen, og nye miljøer skyder op. Det er sjovt at komme tæt på, og se ud over vandet. Men det er lige så sjovt at vende sig 180 grader og se ind på byen, for lige pludselig kan man se Aarhus fra en helt ny vinkel. Det kan næsten give mig fornemmelsen af, at Aarhus er en fremmed by, jeg ikke kender", siger Doron Haahr.

”Verden har været anderledes, mennesker har haft et helt andet verdensbillede, end vi har i dag. Det sætter ens egen tid i perspektiv. Jeg har altid været nysgerrig efter, hvordan det er at leve under andre omstændigheder”, siger Doron Haahr.

2011. Doron Haahr er lige blevet færdig som cand.mag. i historie. Han går i gang med at skrive ansøgninger. Mange ansøgninger. De fører ikke det store med sig. Og Doron Haahr er frustreret.

”Jeg synes, det var svært og kedeligt at skrive ansøgninger. På et tidspunkt tænkte jeg, at jeg i stedet for kun at fokusere på ansøgningerne ville ud og lave noget, så folk på den måde kunne se, hvem jeg var, og hvad jeg kunne”, siger Doron Haahr og gik herefter bogstaveligt talt ud på gaden for at vise, hvad han kunne: Han begyndte at tilbyde historiske byvandringer for blandt andre skoleklasser, foreninger og virksomheder.

Doron Haahr kendte til fænomenet byvandringer fra sit studiejob på det tidligere Bymuseum i Aarhus, og han nød at gøre den aarhusianske historie levende foran kendte bygninger og i hemmelige baggårde.

Netværk var vejen frem
I begyndelsen havde Doron Haahr kun få byvandringer. Men han fik flere og flere henvendelser og efterhånden fik han aarhushistorier.dk op at stå. Det hele skete ved hjælp af netværk.

”Jeg kontaktede en blogger på Frederiksbjerg og spurgte, om hun ville sprede budskabet om mine byvandringer, og det ville hun gerne. Pludselig fik jeg en henvendelse fra en ejendomsmægler på Frederiksbjerg, som gerne ville have noget lokalhistorie ind i sit arbejde. Det endte med et samarbejde, hvor jeg lavede byvandringer for hans kunder for at give ejendommene i området en historie”, siger Doron Haahr.

Senere blev det til et samarbejde med biografen Øst for Paradis, blandt andet omkring skuespilleren Asta Nielsens 100-års jubilæum og byvandringen ”I Nils Malmros’ fodspor”. Og så gik det slag i slag. Samarbejde med Tall Ships Race om historiske vandringer omkring havnen. Samarbejde med Århundredets Festival. Og meget andet. Efter et år kunne Doron Haahr leve af sine byvandringer.

Der er altid skabt en forbindelse
Opskriften på at starte sit eget gik for historikeren gennem netværk og opsøgende arbejde.

”Jeg har altid kun haft gode oplevelser med at banke på folks dør. Det er ikke altid, der er kommet noget ud af det, men der er altid skabt en forbindelse”, siger Doron Haahr, der i dag er projektansat i Den Gamle By, hvor han skriver en bog om hospitalshistorie i Aarhus. Han holder liv i byvandringerne, som han i dag har et par stykker af om måneden.

”Da jeg var studerende, så jeg det med netværk som noget uoverskueligt noget, men i dag har jeg opdaget, at det er meget lavpraktisk. Det handler bare om at møde andre mennesker med interesse og respekt – så har du allerede fået udvidet dit netværk. Man sår en masse og høster måske ikke altid så meget. Men det, man så høster, er hele sliddet værd”, siger han.


Læs mere om Doron Haahr og aarhushistorier.dk

Læs mere om networking på alumneportalen

Udvid dit netværk: Bliv medlem af AU’s alumneportal

Samarbejde, Alumne, Ekstern målgruppe, Aarhus Universitet