Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Internationalt semester: Her går det godt – send flere studerende

Internationalt semester på medicinuddannelsen er nu gennemført tre gange, og tilfredsheden blandt de studerende går kun en vej, og det er op. Dog er det ikke helt lykkedes at få det ønskede antal studerende til at rejse ud og ind på 11. semester. Det viser en ny rapport, der samler de første evalueringer.

15.05.2018 | Lise Wendel Eriksen

Omkring 38 udenlandske studerende har søgt plads på det internationale semester på medicin i efteråret 2018, mens 26 danske studerende har søgt ud på et udenlandsk universitet for deres 11. semester. Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet

Det har taget flere år at planlægge og implementere det internationale semester, der er en af de store internationale satsninger på medicinuddannelsen. Derfor er rapporten med de studerendes evalueringer fra de første tre gennemførte semestre også ventet med spænding.

Undervisningskvaliteten er bevaret

Alt i alt er de studerende og særligt de internationale studerende glade for det internationale semester. Evalueringsrapporten viser, at 96 pct. af de internationale studerende mener, at deres udvekslingsophold på AU var ’excellent’ eller ’good’. Både de danske og internationale studerende vurderer, at de giver og får mere feedback end ellers, og at deres engelskkundskaber er blevet lidt bedre efter at have gennemført et semester udelukkende på engelsk.

”Vi har omlagt et helt semesters undervisning fra dansk til engelsk. Det har været et kardinalpunkt for os, at det ikke måtte gå ud over undervisningskvaliteten. Derfor er det meget tilfredsstillende at se, at de studerende overordnet vurderer undervisningen og udbyttet af den så positivt,” siger professor og kursusleder for det internationale semester Ulla Breth Knudsen.

Rapporten viser, at undervisningstilfredsheden har været stor og stigende på alle målepunkter fra første gennemførte internationale semester til det tredje. I evalueringen af efterårssemesteret 2017 ligger undervisningsvurderingen på alle undersøgte parametre over fire på en fem-punktsskala, hvor fem er bedst.

”Underviserne har lyttet til forslag og nye idéer, og de har været gode til løbende at justere undervisningen og indføre nye undervisningsmetoder. Det er ganske givet årsag til den stigende tilfredshed og den høje undervisningskvalitet”, siger Louise Binow Kjær, der har stået for projektledelsen af det internationale semester sammen med Ulla Breth Knudsen.

Antal studerende er en sten i skoen

Trods den overvejende positive evaluering af det internationale semester er der alligevel et par småsten i skoen. En af dem er antallet af udvekslingsstuderende. Målet er at udveksle 60 studerende hvert semester. Ind til nu er det lykkedes at udveksle ca. 30 studerende. Samtidig er der flere internationale studerende, der søger ind på AU, end der er danske studerende, der ønsker at rejse ud. Og det er et problem. Er der ikke 1:1-balance i udvekslingsregnskabet, giver det økonomiske bøder til Health. Derfor kan fakultetet ikke bare optage flere internationale studerende, hvis antallet af danske studerende, der søger ud på et af partneruniversiteterne uden for landets grænser, ikke samtidig følger med.

”På medicinstudiet har der ikke været samme tradition for at tage på udveksling, som vi ser det på mange andre uddannelser. Det tager tid at ændre en kultur, og det internationale semester er stadig et forholdsvist nyt tiltag. Jeg er sikker på, at det med tiden bliver helt naturligt at tage dele af medicinuddannelsen i udlandet, og vi ser allerede nu, at søgningen både ind og ud er stigende,” mener Ulla Breth Knudsen.

Studerende, der bliver på AU, bliver ikke mere internationale

Et af succeskriterierne med det internationale semester har også været at sikre ’internationalisation at home’ for de studerende, der er blevet hjemme på 11. semester. Målet har været at give de studerende et globalt perspektiv på medicinuddannelsen bl.a. ved at øge deres kendskab til sundhedsvæsenet andre steder i verden.

”Evalueringerne har vist, at de studerende oplever, at deres engelskkundskaber er blevet en smule bedre. Det er positivt. Desværre kan vi endnu ikke se, at de danske studerende rent faktisk også får et større globalt perspektiv, når de tager det internationale semester i Aarhus. Derfor skal vi i højere grad indarbejde nogle temaer og opgaver, som mere direkte giver et internationalt sigte til de studerende, der bliver på AU,” fortæller Ulla Breth Knudsen.

Mere jævnbyrdig dyade i klinikken

Dyade-læring, hvor danske og internationale studerende teamer op to og to, er en del af den kliniske undervisning på det internationale semester. Evalueringsrapporten viser, at ’buddy-ordningen’ lader til at fordre mere feedback mellem de studerende og give dem større tiltro til egne kliniske evner. Nogle danske studerende oplever dog, at det er svært at have en international sidemand med under kliniktiden og især i mødet med patienterne. Derfor skal der sættes flere kræfter ind for at sikre en mere jævnbyrdig arbejdsfordeling i dyade-setup’et. En lille undersøgelse viser imidlertid, at patienterne ikke oplever det som negativt at have en engelsktalende studerende med om bord.

Inddragelse har båret frugt

Evalueringerne er sket løbende gennem de tre første internationale semestre via forskellige metoder og med forskellige måleparametre, men alle med undervisningskvaliteten og de studerendes tilfredshed for øje. Louise Binow Kjær er ikke i tvivl om, at de overordnede positive evalueringer skyldes løbende justeringer og en inddragende proces:

”I et så stort projekt som dette er det afgørende for resultatet, at man lytter til de involverede parter undervejs. Både i planlægningsarbejdet og under de tre første semestre har vi gjort meget for at inddrage interessenter, studerende og undervisere og skabe samarbejde på tværs. Det, tror jeg, har været medvirkende til de første overvejende gode evalueringer, så det fortsætter vi med i det videre arbejde.”

Læs hele rapporten med den overordnede evaluering af det internationale semester på CESU’s hjemmeside

Læs artiklen ’På mandag kommer the medical students’ for yderligere viden om det internationale semester

Kontakt

Professor, overlæge og kursusleder Ulla Breth Knudsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og Horsens Sygehus, Kvindeafdelingen
Mail: ubk@clin.au.dk
Mobil: 30 72 06 56    

Uddannelse, Teknisk/administrativ medarbejder, Health, Health, Videnskabelig medarbejder, Ph.d.-studerende, Studerende