Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

IOOS åbner ny simulationsklinik med 21 fantomdukker og 3D-printede tandsæt

Drømmer jeg, eller er jeg vågen? Sådan vil mange nok spørge sig selv, når de træder ind i den nye simulationsklinik på Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Her venter fremtiden ikke rundt om hjørnet. Den er allerede rykket ind.

28.11.2019 | Lise Wendel Eriksen

Den nye simulationsklinik skal også bruges til efter-videreuddannelse af det tandfaglige team og mange andre faggrupper. Foto: Lars Kruse

På rad og række ligger 21 fantomdukkehoveder med åben mund, bevægelige kinder og udskiftelige tænder. Dukkerne kan komme til at fejle alt det, der kræver behandling af tandfagligt personale. Og er den helt rigtige diagnose eller det optimale tandsæt ikke på lager, kan det 3D-printes i naturtro materialer.

Torsdag den 28. november 2019 indvier Institut for Odontologi og Oral Sundhed sin nye simulationsklinik, og den er fyldt med state of the art-teknologi og gearet til at kunne mere, end vi næsten kan forestille os.

Foto: Lars Kruse

De studerende får bedre muligheder for træning og læring

Simulationsklinikken, der har 21 behandlingsenheder med 21 fantomdukker og plads til 40 studerende og én underviser, skal give de studerende mere praktisk, håndværksmæssig erfaring, inden de står med deres første rigtige patient i stolen.

”Akkurat som piloter i en flysimulator får de studerende nu mulighed for at øve både basale og komplicerede tandbehandlinger på fantomdukker, inden de skal prøve det på rigtige patienter. Det er også muligt at 3D-printe tandsæt fra faktiske patient-cases så de studerende kan øve nøjagtig den behandling, de senere skal udføre på deres patient. Det giver virkelig god træning og læring,” fortæller lektor Sebastian Schlafer, der har været med i planlægning og etablering af simulationsklinikken.

I simulationsklinikken er der monteret digitale kameraer i operationslampen og i et mikroskop, som optager behandlingen inde i fantomdukkens mund. Når en underviser foretager et indgreb i fantomdukkens mundhule, kan det live-transmitteres, så de studerende kan følge med i proceduren via storskærme i klinikken og en skærm placeret ved hver behandlingsenhed. Optagelserne kan bagefter gemmes, så de studerende kan gense indgrebet og studere det i detaljerer.

”Den nye, avancerede teknologi giver vores studerende flere muligheder for at træne og dygtiggøre sig under uddannelsen. Det øger kvaliteten af vores undervisning, og jeg er sikker på, at det giver bedre og mere sikre fagfolk på landets tandklinikker,” spår klinikleder Birgitte Lüttge.

Det er tanken, at de studerende også skal have adgang til simulationsklinikken uden for normal undervisningstid, så de kan øve behandlinger, når de vil.

Aarhus Universitet er frontløber

I Skandinavien er vi nogle af frontløberne, når det kommer til simuleret behandling, og med den nye simulationsklinik bliver Aarhus Universitet og instituttet for alvor placeret på verdenskortet. Investeringen i state of the art-teknologi gør, at klinikken rykker op i en liga for sig, og som det eneste sted i Danmark og få andre steder i verden har klinikken også plads til, at man kan arbejde sammen to og to om fantomdukken. Stort set alle andre simulationsklinikker har kun enmandsbehandlingsenheder.

Det er en vigtig detalje, for ude i virkelighedens tandklinikker arbejder det tandfaglige personale næsten altid sammen om patienten – fx tandlægen og klinikassistenten. Og netop den teambaserede træning på tværs af faggrupper allerede under uddannelsen er guld værd, når de studerende dimitterer. Samarbejdet på tværs af uddannelserne er også en af hjørnestenene hos IOOS, som med fusionen i 2016 samlede alle de tandfaglige uddannelser under samme institut.

Simulation til flere faggrupper

Den nye simulationsklinik kommer dog ikke kun de nuværende studerende til gode. Simulationsklinikken skal også bruges til efter-videreuddannelse af tandlæger, tandplejere, klinikassistenter og kliniske tandteknikere – og mange andre faggrupper.

”Vores avancerede AV-udstyr har jo intet med tænder at gøre, og med 3D-print kan vi i virkeligheden simulere hvad som helst, så vi låner meget gerne klinikken ud til andre,” siger Birgitte Lüttge. Hun peger selv på kirurgitræning som en af mulighederne. Faciliteterne egner sig også til fjernundervisning, da underviseren fra behandlingsenheden kan live-transmittere sit indgreb ikke bare til de 20 andre behandlingsenheder i klinikken, men også til andre klinikker og andre dele af verden.

Fremtidssikret investering

Den nye simulationsklinik har ikke været helt billig, og derfor har det også været vigtigt for instituttet, at simulationsklinikken ikke risikerer at være forældet om få år.

 ”Vi har nøje udvalgt udstyr og teknologi og investeret i både fremtidssikrede og langtidsholdbare løsninger, som kan opdateres og udbygges efterhånden. Vi er utrolig stolte af vores nye simulationsklinik, og vi glæder os til for alvor at tage den i brug,” slutter Birgitte Lüttge.


Instituttet har hentet international inspiration og input

I 2017 tog en lille delegation fra instituttet til Arthur A. Dugoni School of Dentistry ved University of the Pacific for at høste erfaringer med højteknologisk simuleret tandbehandling. Skolen i San Francisco har 160 behandlingsenheder og er meget langt fremme inden for simuleret træning.

Erfaringer fra San Francisco og andre steder i verden viser, at undervisning i simulationsenhederne ikke bare er populær hos de studerende, men også at de studerende ved træning på meget naturtro materialer opnår virkelig gode, praktiske færdigheder.

”Når de studerende allerede har erfaring med håndværket via simulationstræning, giver det en helt anden ro og overskud, når de kommer over på patientklinikken. Det frigiver kræfter og tid, så de studerende kan koncentrere sig om alt det andet, der også er vigtigt, når de har en patient i stolen – psykologi, kommunikation og patientsikkerhed,” fortæller klinikleder Birgitte Lüttge.

I det hele taget har instituttet lagt mange kræfter i at samle viden og input om simulationsbehandling fra egne medarbejdere og internationale uddannelsesinstitutioner, inden første streg til den nye klinik blev tegnet på papiret.

”Vi overvejede, om vores simulationsklinik skulle indrettes med fantomdukker eller med virtual reality-udstyr. Besøget i USA var med til at pege på fantomdukkerne. Det har stor betydning, at de studerende fysisk prøver at trække i en kind og bore i naturtro materialer frem for kun at arbejde via digitale billeder. Med fantomdukkerne kan vi langt bedre praktisere realistisk firhændig tandbehandling, og det har også været en afgørende faktor for os,” forklarer Sebastian Schlafer, som selv besøgte Dugoni School of Dentistry.


 

Kontakt

Klinikleder Birgitte Lüttge
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed
Mail: birgitte@dent.au.dk
Mobil: 93 52 19 32

Uddannelse, Sundhed og sygdom, Videnskabelig medarbejder, IOOS, Health, Teknisk/administrativ medarbejder, Health, Offentligheden/Pressen