Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

iPads støtter klinikassistenter under uddannelse

På Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere (SKT), Aarhus Universitet bruger eleverne iPads i undervisningen. Projektet er startet i samarbejde med Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser, og eleverne er glade for deres nye læringsredskab.

31.08.2015 | Malene Løvig Nielsen

Ved siden af iBogen har eleverne også den trykte version af grundbogen samt fysiske hæfter, som et supplement til at læse på iPad’en. Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet.

Ved siden af iBogen har eleverne også den trykte version af grundbogen samt fysiske hæfter, som et supplement til at læse på iPad’en. Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet.

Onlinetesten Socrative er et af de programmer, som Annette Smed Svanholm bruger i undervisningen. Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet.

Da SKT i sidste år bød nye klinikassistentelever velkomne på skolens Modul ALFA, tog skolen første skridt i et nyetableret projekt. Som noget nyt fik eleverne på modul ALFA i november 2014 udleveret en iPad som undervisningsredskab. Den spiller en væsentlig rolle i undervisningen for eleverne, som kommer direkte fra folkeskolen, har læsevanskeligheder og generelt har svært ved at holde et tilpas højt fagligt niveau.

Mads Dahl er specialkonsulent på Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser ved Aarhus Universitet og tilknyttet projektet. Han fortæller, at de kunne have givet eleverne hvilken som helst form for transportabel teknologi. Det vigtige er, at den er fleksibel, mobil og giver adgang til hurtig viden.

”En iPad tilbyder viden samlet et sted. Her er interaktive links til andet materiale, ligesom andre programmer kan supplere med ny viden. iPad’en giver eleverne muligheden for selv at være producenter. De kan udnytte mulighederne for at søge og bruge hurtige adgange til supplerende stof, og på den måde selv finde alternativer til deres undervisningsmateriale. Her er en bog langt mere forenklet og fastlåst,” siger Mads Dahl.

Grundbogen er en iBog

Annette Smed Svanholm er fag- og kontaktlærer på SKT. Hun har sammen med Erhvervsskolernes Forlag udviklet forløbets grundbog som iBog. Den indeholder interaktive links, søgefunktioner, oplæsningsmuligheder, ordforklaringer, øvelser, tests og 30 procent flere billeder end den trykte udgave. Hertil kommer, at hun ud af et stort antal undervisningsrelaterede apps har udvalgt 10, som hun vurderer, har et særligt stort potentiale i undervisningssammenhæng.

”Blandt de apps, eleverne har, er iBogen, tredimensionelle programmer, som viser tænder og mund og noteprogrammer,” forklarer Annette Smed Svanholm.

Ved siden af iBogen har eleverne også den trykte version af grundbogen samt fysiske hæfter, som et supplement til at læse på iPad’en.

Forløbet sluttede i juni i år, hvor eleverne afsluttede deres grundforløb på SKT. Jamala Khosrawe var elev på modul ALFA, og hun var særligt glad for iBogen.

”I iBogen kan besværlige sætninger blive læst højt, og der er også forklaringer på svære ord. På den måde går man ikke i stå, når man læser. Det hjalp mig også med at blive bedre til dansk,” lyder det fra Jamala Khosrawe. Hendes studiekammerat Loan Tran er enig og tilføjer:

”Jeg synes, det var godt, at man kunne teste sin viden, om det man lige havde læst på iPad’en. Det gjorde, at jeg meget bedre kunne både huske og forstå stoffet, inden jeg mødte op til undervisning.”  

Eleverne rykkede sig

Forløbet med iPads er nu afsluttet og Annette Smed Svanholm så løbende, at eleverne rykkede sig.

”Vi så en spirende faglig nysgerrighed og interesse for iPad’en, og det den kan. De fleste af eleverne giver udtryk for, at de ikke ville undvære deres iPad, nu da de har prøvet at arbejde med en,” udtaler hun.

SKT har ikke haft mulighed for at udbyde et Modul ALFA i år grundet EUD-reformen.

”Den nye EUD-reform har mange digitale mål, og derfor vil de nuværende elever også få digital undervisning i en eller anden form. Vi har endnu ikke besluttet hvilken. Men en ting er sikkert, vores erfaringer med brug af iPad på Modul ALFA skal og vil blive implementeret på de nye grundforløbshold. Ellers ville vi smide guld på gaden,” siger Annette Smed Svanholm.

Yderligere oplysninger

Fag- og kontaktlærer, Annette Smed Svanhold
Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere, Aarhus Universitet
ans@ohcare.au.dk
Mobil: 2036 9242

Specialkonsulent Mads R. Dahl
Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU), Aarhus Universitet
MD@cesu.au.dk
Mobil: 6127 8942

Uddannelse, Teknisk/administrativ medarbejder, SKT, Health, Offentligheden/Pressen, Videnskabelig medarbejder