Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

IT-prioriteringer i 2016

En kortlægning af universitetets it-behov har nu resulteret i en prioritering af it-projekter i 2016. Blandt de prioriterede projekter er e-læringsplatformen BlackBoard og projektet Tjek&Go, der forenkler en række administrative arbejdsgange i forbindelse med ansættelse og fratrædelse af medarbejdere.

16.03.2016 | Malene Hjulmand Bundgaard

Lederkredsen i Enhedsadministrationen (LEA) har netop gennemført en prioritering af universitetets it-projekter. Foto: Colourbox.

I 2016 vil AU IT have særligt fokus på it-projekter, der støtter universitetets uddannelsesaktiviteter eller medvirker til at effektivisere administrative arbejdsgange. Det er resultatet af den prioritering af IT-projekter, som Lederkredsen i Enhedsadministrationen (LEA) netop har gennemført. I 2016 er følgende tiltag derfor højt prioriteret:

  • BlackBoard: AU’s fælles e-læringsplatform. Læs mere
  • Educational Designer: AU’s kursuskatalog. Læs mere
  • Nyt undervisnings- og eksamensplanlægningssystem: Afløseren for Syllabus, Onkel og Untis.
  • Tjek&Go: Forenkling af administrative arbejdsgange i forbindelse med fx ansættelse og fratrædelse af medarbejdere.
  • Captia: Ny brugergrænseflade til AU’s journaliseringssystem. Læs mere
  • RejsUd2: Afløseren for AURUS.
  • Indkøb og leverance af IT-indkøb: Effektivisering af måden, AU IT og medarbejdere indkøber IT-udstyr på.

Prioriteringen af projekterne er sket med udgangspunkt i en kortlægning af universitetets it-behov, som AU IT foretog i efteråret 2015. Efterfølgende har AU IT i samarbejde med vicedirektører og øvrige nøglepersoner undersøgt den forventede effekt af de enkelte tiltag og tilsvarende afdækket konsekvenserne ved ikke at gennemføre et projekt. På denne baggrund har AU IT udarbejdet et forslag til prioritering af projekter i 2016, og det er den prioritering, som LEA netop har tiltrådt.

Sådan prioriteres IT-projekter på AU

AU IT modtager hvert år talrige ønsker til it-projekter fra hele universitetet; langt flere ønsker, end AU IT har mulighed for at indfri. Derfor er det nødvendigt at prioritere alle projekterne, så ressourcerne bruges på de projekter, der er til størst gavn for universitetet. Den prioritering vil fortløbende ske i tæt samarbejde mellem AU IT og LEA.

Prioriteringen skal medvirke til at sikre, at igangsatte projekter gennemføres til aftalt tid, pris og kvalitet. En gang i kvartalet modtager LEA et statusoverblik over projekterne, og i august måned i år vil lederkredsen foretage en genprioritering af alle projekterne.

Henvendelser vedr. nye initiativer, projekter, rådgivning om opstart af et projekt eller AU IT’s mulighed for at levere systemunderstøttelse eller lignende kan rettes til portefolje.it@au.dk

Buffer til nye initiativer

LEA har en såkaldt buffer til råderum undervejs i løbet af året til nye initiativer. Bufferen er udtryk for kapacitet, der pt. enten er udisponeret eller afsat til opgaver, der kan nedprioriteres eller udskydes til senere uden, at det har konsekvenser for den sikre IT-drift på kort sigt eller på de i forvejen prioriterede projekter. Bufferen kan også blive brugt, hvis de prioriterede projekter viser sig større end forventet eller kommer i problemer undervejs.    

Administrativt, Teknisk/administrativ medarbejder, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet, Videnskabelig medarbejder