Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jeg er blevet en mere bevidst studievejleder

Hvordan øger vi gymnasieelevernes trivsel og bekæmper frafald? Dorthe Hena Mikkelsen, læsevejleder og studievejleder på Svendborg Tekniske Gymnasium, dykker ned i disse spørgsmål på Masteruddannelsen i professionel vejledning, hvor hun kun mangler specialet. Læs her, hvordan hun bruger uddannelsen – og find information om DPU’s masteruddannelser.

20.06.2021 | Ida Hammerich Nielson

"Det giver perspektiv at møde andre, der står i samme situation", siger Studievejleder Dorthe Hena Mikkelsen, der tager Masteruddannelsen i professionel vejledning på DPU.

Hvad består dit arbejde i?

Mine elever beskriver det på denne måde: Jeg hjælper dem med at blive gode htx’er! Jeg har fokus på elevernes trivsel, både den faglige og den sociale, og på deres gennemførelse af uddannelsen. Det indebærer blandt andet, at jeg har regelmæssige samtaler med elever, der har forskellige udfordringer – og med elevernes forældre. Herudover arrangerer jeg introdage om vores uddannelser og diverse kurser.

Hvorfor valgte du at læse Master i professionel vejledning?

Jeg havde et ønske om at kunne dokumentere det, jeg laver. Herudover vil jeg gerne blive en endnu bedre vejleder og blive mere bevidst om, hvad det virker – og hvorfor.

Hvordan kan du bruge Masteruddannelsen i professionel vejledning i dit job?

Inden jeg gik i gang med uddannelsen, var min vejledning meget baseret på mavefornemmelser. Nu er jeg blevet mere bevidst om, hvad jeg gør. Samtidigt har jeg fået en større teoretisk værktøjskasse og flere idéer til, hvordan man kan gribe en vejledningssamtale an. Vores udfordring er at fastholde eleverne, der ofte kommer fra gymnasiefremmede hjem. Gennem masteruddannelsen har jeg blandt andet fået øjnene mere op for forældrenes rolle, og jeg kan nu klæde forældrene endnu bedre på til at støtte deres børn. Jeg inddrager også forældrene mere i forbindelse med f.eks. Åbent Hus og andre arrangementer på skolen.  

Er der andet, du vil fremhæve omkring uddannelsen?

Jeg nåede heldigvis at starte på masteruddannelsen før corona og dermed møde de andre deltagere fysisk. Det giver perspektiv at møde andre, der står i samme situation. Jeg gik f.eks. på hold med en UU-vejleder og fik øjnene op for, hvordan jeg kan samarbejde endnu mere med dem. På holdet var også flere studerende, der vejleder i helt andre sammenhænge end jeg, f.eks. i fagforeninger, og det er et stort plus, så man ikke bare sidder i sin egen lille boble. Det er altid spændende at høre, hvordan andre vejleder.



Master i professionel vejledning er en forskningsbaseret uddannelse rettet mod vejledere og personer med ansvar for evaluering, udvikling og ledelse af vejledningsopgaver. Vejledning er et akademisk felt, og Master i professionel vejledning giver de studerende et videnskabeligt grundlag for at arbejde med vejledning. De får indsigt i de nyeste metoder og bliver klædt på til at varetage vejledningsopgaver i nutidens ofte komplekse uddannelses- og arbejdsliv med dybere forståelse og langt større faglig sikkerhed.

DPU har også Masteruddannelser i Uddannelsesledelse, Dansk som andetsprog og Voksnes læring og kompetenceudvikling. Læs mere om alle Masteruddannelserne

DPU har efteroptag på enkeltfagskurser (valgfag), der kan tages som selvstændige efteruddannelsesforløb. Kurserne giver indsigt i et aktuelt emne - og mulighed for at prøve af, om en masteruddannelse kunne være noget på et senere tidspunkt. Til efteråret kan du deltage i de følgende 3 kurser: Karrierevejledning til arbejdsmarkedet (onlinekursus) samt Profession, professionalisme og professionel dømmekraft og Trivsel og trivselsfremme. Læs mere om valgfag og enkeltfagskurser

Uddannelse, Offentligheden/Pressen, Ekstern målgruppe, Aarhus Universitet, Samarbejde, Alumne, Forskning