Inden 2025 har AU sendt alle benzin- og dieselbiler på pension. Fremover skal alle nye biler køre på klimavenlige drivmidler. Men batter det overhovedet noget? Læs med her og få svarene.
22.10.2020 |
Om godt fire år tager vi hul på 2025. Året hvor Aarhus Universitet – med afsæt i sin nye klimastrategi – har reduceret sin CO2-udledning med 35% sammenlignet med 2018. Det er et ambitiøst mål, som kræver, at der sættes fokuseret ind på flere områder.
Et af de områder er universitetets knap 200 diesel- og benzinbiler, som nu skal udfases og erstattes af miljøvenlige elbiler og lavemmissions hybridbiler. Derudover skal der opstilles flere el-ladestandere, og så skal der køres mindre. Sådan lyder planen fra universitetsdirektør Arnold Boon.
”I universitetets klimastrategi har vi formuleret nogle ret ambitiøse mål, som kræver, at vi sætter ind alle de steder, hvor det er muligt – herunder vores biler. Hvis vi tager afsæt i, at medarbejderne kører det samme som sidste år, vil denne omlægning betyde, at Aarhus Universitet i 2025 udleder 210 tons mindre CO2 om året”, siger Arnold Boon og fortæller, at universitetet med sin indsats ønsker at bidrage til den nationale målsætning om at få flere elbiler ud på vejene i Danmark.
Selvom klimastrategien først blev endelig vedtaget i april 2020, er nye elbiler allerede begyndt at rulle ind på campus. Bilerne bruges af universitetets ansatte, når de skal til møder, konferencer og lignende eller i forbindelse med driften af universitetet.
På billedet ses teknisk chef fra Health, Conor Richard O'Connor Leerhøy, (tv) og teknisk chef fra Nat og Tech, Bent Lorenzen (th). De har for nylig købt to el-biler til de administrative medarbejdere på de tre fakulteter.
At el- og hybridbilerne er bedre for klimaet end benzin- og dieselbilerne, er der ikke tvivl om, men skal vi blive klogere på, hvor meget CO2, der kan spares, kræver det et regnestykke. Conor Richard O’Connor Leerhøy, teknisk chef på Health, som ejer én af universitetets nye el-biler, forklarer:
”Hvis vi antager, at en bil kører ca. 200.000 km i løbet af sin levetid, så vil en el-bil i løbet af sin levetid udlede ca. 68% mindre CO2 end en almindelig gennemsnitlig dansk benzinbil. Det er noget, som kan mærkes. Derudover er der også en række andre fordele ved at have en el-bil. Fx nedbringer den partikelforureningen i byen samt støjniveauet.”
Når flere el-biler finder vej ind på campus, er det vigtigt, at universitetets ansatte ikke skal bruge unødig tid på at køre rundt efter en fri el-ladeplads. Derfor vil der i takt med, at der kommer flere el-biler, også komme flere ladestandere.
For at komme i mål med klimastrategien er det imidlertid ikke nok at udskifte benzin- og dieselbilerne og opstille flere ladestandere. Antallet af kørte km. i forbindelse med tjenesterejser skal også nedbringes. Det skal bl.a. gøres ved at holde flere virtuelle møder, mener Arnold Boon.
”Corona-pandemien har lært os, at mange møder kan afholdes meningsfuldt online. Hvis vi kan fortsætte med det – i det omfang, det giver mening – vil det være en positiv udvikling for universitetet og en gevinst for klimaet.”