Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Korrekt løn til tiden – også i corona-tider

I en ny artikelserie ønsker universitetsdirektør Arnold Boon at sætte fokus på vigtige driftsopgaver i forskellige hjørner af administrationen. I denne måned rettes fokus mod AU HR’s lønafdeling, der hver måned sikrer, at alle får deres løn til tiden – også mens alle er sendt hjem.

02.04.2020 | Anders Hylander

Det er en god fornemmelse, når der hver måned få dage før den første, lander en lønseddel i ens e-boks– og når der få dage efter tikker kolde kontanter ind på lønkontoen. For at få det til at ske, arbejder et lille team i AU HR hårdt hver måned for at leve op til deres egen målsætning, som er:  ”Korrekt løn til tiden”.

”Vi har en enkel men effektiv målsætning, som vores dedikerede og kompetente medarbejdere hver dag arbejder hen imod. Det sker blandt andet gennem løbende udvikling og optimering af vores arbejdsprocesser,” siger Tim Strandgaard Laursen, der er chef for AU HR Løn,

Lønopgaven er ikke kun en lønudbetaling den sidste hverdag i måneden. Der ligger mange forskelligartede opgaver i afdelingens portefølje, forklarer han:

”Vi bestrider en lang række lønrelaterede opgaver i vores team. Ud over lønudbetaling er vi blandt andet også dem, der sørger for vejledning af medarbejdere i forhold til overenskomst, pensionsforhold og skatteforhold. Vi varetager refusioner fra stat og kommune samt controlling-opgaver i forhold til ledelsesinformation og AU´s revisor. Vi står også for feriepengeafregninger, ferietræk og overgang til ny ferielov, som pt. fylder rigtig meget i vores specialiserede ferieteam.”

AU HR Løn har 13 medarbejdere, som er opdelt i tre teams, der dækker de fem fakulteter og administrationen. Afdelingen har desuden et nært samarbejde med de lokale lønafdelinger i administrationscentrene på fakulteterne. 

”For syv år siden blev dele af lønopgaven lagt ud decentralt til administrationscentrene, som AU HR Løn har et godt og konstruktivt samarbejde med. Derudover arbejder vi som enhed tæt sammen med kollegaer i blandt andet AU Økonomi og AU IT,” forklarer Tim Strandgaard Laursen.

Kritisk funktion under corona-krisen

AU HR Løn er udpeget som et af AU´s nødberedskaber. Da statsminister Mette Frederiksen den 13. marts lukkede landet ned og sendte offentlige ansatte hjem, skulle Tim Strandgaard Laursen derfor sætte et hold, der stadig skulle møde fysisk ind på AU for at varetage deres funktion.

”Vi var fire, der mødte ind på hvert sit kontor. Men efter den første uges nedlukning vurderede vi, at vores opgaver fint kunne løses hjemmefra, da de alle er digitaliserede. Herefter var den største udfordring at skaffe en bærbar PC til alle medarbejdere – men det blev løst hen ad vejen,” siger Tim Strandgaard Laursen og understreger, at alle ser frem til en almindelig hverdag igen. 

Og udviklingsprojekterne er ikke gået i stå, selvom de nu håndteres fra distancen. Lige nu arbejder AU HR Løn fx på at udvikle en robot, der kan håndtere ferietræk. Målet med det arbejde er blandt andet at frigive kapacitet til mere udviklingsorienterede projekter. Derudover fylder overgangen til den nye ferielov en del – og det vil den gøre frem mod – men også efter – 1. september 2020, hvor loven træder i kraft.

Læs mere:

Læs tidligere artikler i serien:

·         

Administrativt, Administration (Faglighed), Alle grupper, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet, Politik og strategi