Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Letbanebyggeri på Nørrebrogade og Randersvej er sat i gang

Nu er entreprenørerne ved at gøre klar til anlægsarbejde på Randersvej og tunnelbyggeri under Nørrebrogade. Byggeriet kommer til at forårsage rystelser, støj og trafikforsinkelser.

20.10.2014 | Mathilde Holm Rasmussen

Et billede af, hvordan Nørreport vil se ud, når Letbanen står færdig i 2017.

På billedet ses, hvor de to tunneller skal bygges under Nørrebrogade.

Entreprenørerne har allerede overtaget parkeringspladsen ved Victor Albeck bygningen i forbindelse med anlægsarbejdet med den nye letbane og snart vil arbejdet brede sig ud på Nørrebrogade og Randersvej. Anlægsarbejdet for den nye letbane, der skal forbedre Aarhus' offentlige trafik, er begyndt.

Op og ned af Nørrebrogade og Randersvej vil der fra nu og frem til 2017, hvor Letbanen gerne skulle være klar til brug, være støj, rystelser og risiko for trafikforsinkelser i forbindelse med byggeriet. Det kan komme til at påvirke de studerende, medarbejdere og besøgende, som er vant til at køre i bil eller bus til den del af Aarhus Universitet, der er nabo til Nørrebrogade og Randersvej.

Larmende tunnelarbejde
Spunsplader og pæle skal rammes i jorden for at stabilisere de to tunneller, der skal bygges under Nørrebrogade ved den eksisterende tunnel, der går fra Wilhelm Meyers Allé. Arbejdet med tunnellerne kan give et højt støjniveau og rystelser alle hverdage, inklusiv lørdag, fra kl. 7-18. Det vil stå på indtil marts 2015, hvor tunnelarbejdet forventes at være færdigt.

Tag hjemmefra 10 minutter før
Anlægsarbejdet med selve letbanen kommer til at berøre trafikken på Randersvej. Først og fremmest indtager letbanen to ud af de seks vejbaner på Randersvej, men den største forandring bliver, at busbanen bliver lavet om til en almindelig vejbane, hvor biler også må køre. Det kan betyde, at der kan blive risiko for køer og trafikforsinkelser. Herefter kan man dog se frem til, at den offentlige transport til Aarhus Universitet vil blive markant forbedret i 2017, hvor letbanen kan benyttes. Til den tid vil det stadig være muligt at tage busserne, der bliver tilpasset letbanens drift.

Mere information
Du kan læse mere og holde dig opdateret om letbaneprojektet her.

Arrangement, Ekstern målgruppe, AU Kommunikation, Offentligheden/Pressen