Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Måling i Assens Kommune giver nye perspektiver på børns trivsel

Som de hidtil eneste i Danmark har Assens Kommune gennemført en gennemgribende dataindsamling om børns mentale trivsel i alle kommunens institutioner og skoler. Center for Sundhedssamarbejde bidrog til behandling og fortolkning af data fra undersøgelsen, der gav nye vinkler på børn og unges trivsel.

10.05.2016 | Thit Schioldan Lund

Assens Kommune har i de seneste år igangsat en række tiltag, som skal sikre at flere børn og unge deltager i kommunens dagtilbud og skoler og ikke modtager specialtilbud. For at vurdere denne indsats, gennemførte kommunen i 2015 en omfattende undersøgelse, som fremadrettet skal gøre kommunen bedre til at understøtte børn og unges positive udvikling, især dem der er udfordret på den ene eller anden måde.

Overgangen fra 0.-1. klasse er mere vanskelig end hidtil antaget

Undersøgelsen baserer sig på det internationalt anerkendte spørgeskema SDQ (Strenght and Difficulties Questionnaire), der afdækker børn og unges sociale og personlige kompetencer samt funktion i hverdagen.

Undersøgelsen blev gennemført i alle Assens kommunale institutioner og skoler og skulle være med til at identificere hvilke tiltag, der kan igangsættes, så en så lav andel som muligt af Assens Kommunes børn og unge oplever vanskeligheder i hverdagen. Undersøgelsen viste blandt andet, at en mindre del af kommunens børn, og særligt drenge, har vanskeligt ved at håndtere overgangen fra 0. til 1. klasse. Denne overgang har tidligere været ’usynlig’, og man har fokuseret på den mere oplagte overgang fra børnehave til 0. klasse.

Esben Krægpøth, der er vicedirektør i Assens Kommune understreger, at undersøgelsen har været en stor hjælp i kommunens arbejde og uddyber:

”Vi har fået nogle nye perspektiver på børn og elevers trivsel i Assens Kommune og er blevet skarpe på, hvor vi skal sætte ind og med hvilke indsatser.”

Et værdifyldt samarbejde

For at sikre et troværdigt grundlag for den omfattende undersøgelse blev rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO samt Center for Sundhedssamarbejde ved Aarhus Universitet samarbejdspartnere.

Med ekspertise indenfor databehandling bestod Center for Sundhedssamarbejdes arbejde i at behandle samtlige data fra alle kommunens institutioner og skoler samt give hver enkelt institution forståelse for undersøgelsens resultat. Derudover bidrog centret med anbefalinger i forhold til den videre brug af SDQ som redskab i det tværfaglige arbejde med børn og unge med vanskeligheder i kommunen.

Esben Krægpøth er positiv over samarbejdet:

”Center for Sundhedssamarbejde har haft en afgørende rolle i at aflæse, vejlede og udtrække tendenser fra vores data og derefter formidle dette på en forstålig og håndgribelig måde og derigennem understøtte de fagprofessionelles arbejde med børn og elevers trivsel i Assens Kommune.”

Tiltagene er allerede i gang

Allerede nu har undersøgelsen i Assens fået mange af kommunens institutioner til at igangsætte tiltag, der skal styrke børnene og de unges inklusion. Eksempelvis arbejder flere skoler nu på, at gøre overgangen fra 0 til 1. klasse nemmere.

Undersøgelsens positive resultater ser samtidigt ud til at inspirere andre kommuner til at foretage lignende undersøgelser, da flere kommuner har henvendt sig for at høre nærmere om mulighederne.


Yderligere oplysninger:

Carsten Obel ph.d., professor og direktør
Center for Sundhedssamarbejde ved Aarhus Universitet
Mobil: 29 42 84 05
co@au.dk

For mere information om spørgeskemaet SDQ:
www.sdq.dk og www.sdqinfo.org

Samarbejde, Videnskabelig medarbejder, Susa